همه رکوردهایی که در المپیک۲۰۱۲ شکستیم/لندن ؛ دروازه افتخار

احسان زارعی: این نگاهی ست به همه افتخاراتی که کاروان ایران در المپیک لندن به دست آورده است. رکوردهایی که از این پس برای ورزش ایران جا به جا شدند.
– کاروان ایران در فاصله ۳ روز تا پایان المپیک ۲۰۱۲ موفق به کسب ۹ مدال شده است؛ بیشترین مدال کسب شده در طول ۱۶ دوره حضور در ادوار مختلف المپیک. تا قبل از این دوره، المپیک ۱۹۵۲ با ۷ مدال رکوردار بیشترین مدال کسب شده برای ایران در تاریخ المپیک بود.
– کسب ۴ مدال طلا در طول یک دوره المپیک رکورد تاریخی برای ایران در تاریخ این مسابقات است. بیشترین طلای کسب شده در یک دوره المپیک مربوط به ۱۲ سال قبل و المپیک ۲۰۰۰ بود که ۳ مدال طلای برای کاروان ایران ثبت شده بود.
– کشتی فرنگی با کسب ۳ مدال طلا رکوردی تاریخی ثبت کرد. در اهمیت این رکورد باید به این نکته اشاره کرد که تا قبل از این دوره، کشتی فرنگی مدال طلا کسب نکرده بود و کل مدال های طلای کسب شده ایران در طول ادوار گذشته در رشته کشتی فقط ۵ مدال بوده است!
– احسان حدادی با کسب مدال نقره پرتاب دیسک تاریخ ساز شد. بدین ترتیب دو و میدانی چهارمین رشته مدال آور ایران در تاریخ المپیک شد. مرحوم جعفر سلماسی در وزنه برداری(المپیک ۱۹۴۸ لندن)، محمود ملاقاسمی در کشتی(المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی) و هادی ساعی در تکواندو(المپیک ۲۰۰۰ سیدنی) اولین مدال آوران ایران در ۳ رشته مدال آور قبلی بوده اند که هر ۳ مدال برنز بودند، اما رنگ اولین مدال دو و میدانی ایران نقره ای بود.
– پس از ۶۰ سال برای دومین بار دو پرچم از ایران در کنار یکدیگر به اهتزاز درآمد. بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی با کسب مدال های طلا و نقره وزنه برداری دو سکوی وزن ۱۰۵+ را به خود اختصاص دادند. در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی، مرحوم محمود نامجو در کنار علی میرزایی در وزن ۵۶ کیلوگرم وزنه برداری صاحب دو مدال نقره و برنز شده بودند.
– بهداد سلیمی پنجمین طلای وزنه برداری ایران در تاریخ المپیک را بدست آورد. محمد نصیری در المپیک ۱۹۶۸، حسین توکلی در المپیک ۲۰۰۰ و حسین رضا زاده در المپیک های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ چهار مدال طلای این رشته را بدست آورده بودند.
– جمع مدال های کسب شده ایران از المپیک تا امروز به ۵۷ رسیده است. با توجه به ۹ شانس باقی مانده در تکواندو و کشتی آزادانتظار می رود در پایان المپیک ۲۰۱۲ ، تعداد مدال های المپیکی ایران از ۶۰ عبور کند.
– تاکنون ۴۵ ورزشکار موفق به کسب مدال از المپیک برای ایران شده اند. مرحوم غلامرضا تختی( یک طلا و ۲ نقره) ، هادی ساعی (۲ طلا و یک برنز) و محمد نصیری(یک طلا، یک نقره و یک برنز) با ۳ مدال المپیکی رکوردار هستند.
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.