همه «مردان هسته‌ای» ایران؛ چه کسانی این‌بار پشت میز مذاکرات هسته‌ای می‌نشینند؟

ایران > سیاست – ممتازنیوز:
نگاهی به اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ۱۰ سال قبل و طی دوره های مختلف، می‌تواند چهره تیم تازه مذاکرات هسته‌ای را تا حدودی مشخص کند.

فارس نوشت: حسن روحانی مسئولیت مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای اروپایی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی به عهده داشت، نگاهی به اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ۱۰ سال قبل و طی دوره های مختلف، می‌تواند چهره تیم تازه مذاکرات هسته ای را تا حدودی مشخص کند؛ زیرا حسن روحانی در زمانی نه چندان دور خود ریاست این مذاکرات را بر عهده داشته و تیم مذاکره کننده تازه نیز به سلیقه وی در آن سال ها چیده شده بودند.

تیم نخست: (حسن روحانی:‌ دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی)

سید حسین موسویان: نخستین سفیر ایران پس از اتحاد دو آلمان در این کشور، مدیرکلی اروپای غربی وزارت امور خارجه، مسئول کمیته سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی و سخنگویی تیم مذاکره کننده هسته ای در زمان روحانی از جمله سوابق موسویان است. وی هم اکنون در آمریکا به سر می برد ولی زمزمه هایی از بازگشت وی به کشور وجود دارد.

سیروس ناصری: سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و عضویت در تیم مذاکرات هسته ای به عنوان عضو ارشد تیم مذاکره کننده از جمله سوابق ناصری است. این عضو تیم مذاکره کننده در زمان دبیری حسن روحانی نیز هم اکنون در خارج به سر می برد.

علی اکبر صالحی: نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه از جمله سوابق صالحی است. صالحی البته در دولت یازدهم دوباره به سازمان انرژی اتمی بازگشت و رئیس این سازمان حساس شد.

محمد جواد ظریف: سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل و دستیاری ارشد وزارت امورخارجه از جمله سوابق دیپلماتیک ظریف است. وزیر امور خارجه دولت یازدهم این بار احتمالا خود ریاست مذاکرات هسته ای را به عهده خواهد داشت.

امیر حسین زمانی نیا: عضو تیم مذاکره کننده هسته ای، سفیر ایران در مالزی و مدیرکلی سیاست بین الملل وزارت امور خارجه در زمان دولت اصلاحات از جمله سوابق دیپلماتیک زمانی‌نیا است.

محمد البرزی: سفیر سابق ایران در وین، مدیرکل وزارت خارجه در زمان دولت اصلاحات و عضویت در تیم مذاکره کننده هسته ای از جمله سوابق دیپلماتیک البرزی است.

محمد سعیدی: معاون امور بین الملل و برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تا سال ۸۸ از جمله سمت های دیپلماتیک سعیدی است .

تیم دوم 🙁 علی لاریجانی: دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی)

جواد وعیدی: عضویت در تیم مذاکره کننده هسته ای، سردبیر همشهری دیپلماتیک و رئیس دفتر حوزه ریاست سازمان بازرسی کل کشور از جمله سمت های این عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای است.

محمد مهدی آخوندزاده: سفیر ایران در آلمان، عضویت در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و ‌ معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه از جمله سمت‌های این دیپلمات محسوب می گردد.

علی حسینی تاش: عضو تیم مذاکره کننده هسته ای و مسئول مذاکرات انجام شده میان ایران و روسیه و ریاست دانشگاه امام حسین(ع) از جمله سوابق حسینی تاش است

محمد جعفری: معاون علی لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای از جمله سوابق رئیس دفتر فعلی علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی است

محمد سعیدی: وی که در دوره حسن روحانی، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای بود در زمان ریاست لاریجانی بر شورای عالی امنیت ملی نیز درکسوت معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی، عضو تیم مذاکره‌کننده بود.

کاظم غریب آبادی: سفیر و نماینده ایران در لاهه، عضویت در تیم هسته‌ای و معاون مدیرکل وزارت امورخارجه، از جمله سمت‌های این عضو تیم هسته‌ای در دوران دبیری لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی است.

عباس عراقچی: عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در دوران لاریجانی و سفیر سابق ایران در ژاپن، هفته قبل از سمت سخنگویی وزارت امور خارجه خداحافظی کرد.

تیم سوم : (سعید جلیلی:دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی)

علی اصغرسلطانیه: عضویت تیم مذاکره کننده هسته ای، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای و معاونت سازمان انرژی اتمی ایران، از جمله سمت های این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای است.

محمد هادی زاهدی وفا: معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و امور دارایی و ریاست مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) از سوابق شاخص این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای است.

مهدی صفری: عضویت در تیم مذاکره کننده هسته ای،‌سفیر ایران در کشورهای اتریش، روسیه و چین و معاونت اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه از ضروریترین سمت های دیپلماتیک صفری است.

علی باقری: معاون سیاست خارجی و امور بین الملل شورای عالی امنیت ملی در زمان دبیری جلیلی و مدیرکلی اروپای مرکزی وزارت امورخارجه، از سمت های دیپلماتیک این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای است.

عباس عراقچی: عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در دوران لاریجانی و سفیر سابق ایران در ژاپن، در مذاکرات اخیر تیم هسته ای در دوران جلیلی نیز حضور داشت. وی هفته قبل از سمت سخنگویی وزارت امور خارجه خداحافظی کرد.

کدام چهره ها به تیم هسته ای بازمی‌گردند؟

محمد جواد ظریف در مذاکرات آینده، ریاست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را برعهده خواهد داشت؛ علی اکبر صالحی، علی اکبر ولایتی، سید حسین موسویان، سیروس ناصری، محمد البرزی، سید محمد صدر، محمد سعیدی و مهدی آخوندزاده از جمله اشخاصی می باشند که احتمال دارد نام آنها در فهرست نهایی شده تیم هسته ای نوشته شده باشد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.