همه چیز در مورد کمپوت,قوطیهای کمپوت و مصرف کمپوت

۳۰م دیماه ،

بسیاری از ما وقتی بیمار می شویم یا به عیادت بیماران یا اشخاص سالخورده می رویم مصرف آبمیوه و کمپوت را یک پیشنهاد کلیدی قلمداد می کنیم و برای یکدیگر آبمیوه یا کمپوت های آماده می بریم…..

کمپوت آناناس، آلبالو، سیب و هلو را تقریبا می توان در اتاق تمام بیماران پیدا کرد. کمپوت کالایی است که بسیاری از عیادت کنندگان برای بیمارشان می برند، اما سوال اینجاست آیا کمپوت برای فرد بیمار مفید است؟
کمپوت از جمله فرآورده هایی است که اغلب اشخاص طعم و مزه آن را می پسندند.

معمولا زمانی که انواع میوه ها به وفور یافت می شوند، در خانواده ها و همچنین در صنعت تمایل به تبدیل و ذخیره میوه برای فصول مختلف بیشتر می گردد. معمولا استقبال از کمپوت میوه های فصل تابستان با فرارسیدن فصل سرما که تنوع میوه کمتر است، بسیار می گردد. مهم ترین حسن کمپوت این است که در زمان کوتاهی می توان انواع میوه ها را کنسرو و تا ماه ها بدون خطر فساد نگهداری و مصرف کرد. در اثر پختن میوه، باکتری های موجود در آن از بین رفته و شربت آن می تواند قابلیت ماندگاری محصول را افزایش دهد . همچنین بسته بندی صحیح ظرف حاوی کمپوت تضمین کننده دوام و عدم فساد این فرآورده خواهد بود.

اما پیش از خرید و مصرف کمپوت باید به نکات زیر توجه کرد:
ـ میوه کمپوت شده و شربت آن حاوی مواد قندی بسیار بسیاری می باشند که مصرف آن برای بیماران دیابتی و اشخاص دارای اضافه وزن بسیار خطرناک است. اشخاص خصوصا کودکان وقتی بیمار می شوند میل به خوردن در آنها کمتر شده و بسیار ضعیف، بی حال و رنگ پریده می شوند. بر این اساس بسیاری از همراهان بیمار یا والدین با دیدن چنین شرایطی بیمار را مجبور به خوردن انواع و اقسام کمپوت ها می کنند.اما نه تنها اشخاص دیابتی بلکه اشخاص با قند خون متعادل نیز نباید در خوردن این فرآورده بسیاره روی کنند.

ـ افزایش سریع قند خون به واسطه مصرف کمپوت اگرچه سبب انرژی کاذب در بیمار می گردد، ولی عوارض ناگوار آن می تواند تا سالیان درازی فرد را گرفتار کند. بنابراین به جای کمپوت از میوه های تازه که دارای قند پایین تر و فیبر بیشتری می باشند، استفاده کنید.

ـ کنسروها و کمپوت ها حاوی مواد نگهدارنده ای می باشند که سبب می گردد مدت طولانی سالم بمانند. اگر بیمار به این مواد یا رنگ های مجاز خوراکی آن حساسیت داشته باشد این عوامل همگی می توانند به وخیم شدن حال بیمار بینجامد، بنابراین باز هم استفاده از میوه های تازه فصلی پیشنهاد می گردد.

ـ اگر دیواره خارجی قوطی کمپوت زنگ زده باشد، احتمال سوراخ شدن دیواره و فساد محتویات داخل آن وجود دارد، این کمپوت ها را نخرید. اگر هم هنگام باز کردن قوطی کمپوت متوجه لکه های سیاهرنگ و زنگ زده در جدار داخلی قوطی شدید باز هم از مصرف کمپوت منصرف شوید، چرا که لکه های زنگ زده در تماس با کمپوت سبب ورود یون سرب به فرآورده می شوند. سرب ماده ای جمع شونده است و زمانی که مقدار آن در بدن به حد معینی برسد، عوارض مسمومیت ظاهر می گردد.

ـ بهترین زمان برای مصرف کمپوت روی بسته بندی آن درج شده است، کنسروهای کهنه و تاریخ قبل مزه تند و بوی کهنگی می دهند.

ـ وقتی در قوطی کنسرو را باز کردید محتویات آن را داخل ظرف شیشه ای بریزید. خوب است بدانید در اثر باز شدن در کمپوت، اسید میوه در مجاورت با اکسیژن هوا بلافاصله با دیواره قوطی واکنش های مخربی ایجاد خواهد کرد.

ـ دقت کنید که قوطی کمپوت باد نکرده باشد. ممکن است قوطی از هر دو طرف یا یک طرف متورم باشد، این فرآورده فاسد و برای بیمار خطرناک است.

ـ از خرید کمپوت های بی نام و نشان اجتناب کنید، میوه در شرایط کنترل نشده و در حرارت های بالای پخت می تواند تا حد بسیار بسیاری از خصوصیات رنگ، مزه، عطر، بافت و موادمغذی حساس نظیر ویتامین های B و C خود را از دست داده و در نهایت به محصولی بی خاصیت تبدیل شود.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.