همکاران مزاحم و راه های مقابله با آنها در محیط کار

علاقه به کار و محیط آن از مسائل اصلی ایجاد انگیزه در افراد است، هرچه محیط کار شما آرامتر باشد بازدهی شما نیز بیشتر و بیشتر می شود و اگر شما کمی در محیط کارتان احساس نارضایتی بکنید مطمئنا آرامش شما سلب شده و دیگر از کار خود رضایت ندارید. در محیط کار شما با همکارانی رو به رو هستید که باعث آزار شما میشوند و مشکل اینجاست که نمیتوانید با آنها به صورت مستقیم در این مورد صحبت کنید. چگونه میتوانید این مشکلات را برطرف کنید؟

همه ما در محیط کارمان با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنیم، پس بهتر است با خواندن ادامه مطلب راه حل بعضی از این مشکلات رایج را پیدا کنید.

مشکل: دزد غذا

بهترین راه برای کم کردن هزینه غذا در محل کار استفاده از آشپزخانه محل کارتان است، میتوانید در یخچال آنجا غذایی که از خانه آورده اید را نگهداری کنید، اما با دزد محل کار چه می کنید؟ ممکن است همکاری داشته باشید که بدون اجازه به غذای دیگران دست درازی میکند و شما را وادار میکند که هزینه اضافی برای غذای خود بپردازید.


راه حل: استتار غذا

یکی از روش های مقابله با دزدان غذا، سخت تر کردن کار آنها است. غذای خود را در یک کیسه ضدسرقت بگذارید و یا آن را در یک ساندویچ کپک زده پنهان کنید (کیسه ای که در واقع شکل یک کپک است!) تا دیگر کسی به غذای شما دست نزند. اما اگر با این وجود باز هم به مشکل برخوردید با صدای بلند بگویید: هرکس که ساندویچ مرا خورده تا ۱ ساعت دیگر وقت دارد یک غذای سالم به من تحویل دهد.

با کمی تلاش میتوانید همکارانتان را مجاب کنید که دیگر به غذای شما دست درازی نکنند و روز خوبی را در محل کار داشته باشید.

مشکل: همکار مزاحم

به نظر میرسد با یک مشکل رایج رو به رو هستیم. همکارتان برای پرسیدن سوالی نزد شما آمده و همچنان سر میز شما می ماند. این موضوع باعث کلافه شدن شما می شود و نمیتوانید به صورت مستقیم به او بگویید که میز شما را ترک کند. مخصوصا زمانی که سرتان شلوغ است و نمیخواهید هیچ وقتی را هدر دهید.


راه حل: با اشاره به او بفهمانید که بحث را پایان دهد

اگر به دلایلی نمیتوانید به همکارتان بگویید که شما میخواهید به سر کارتان برگردید پس بهتر است از چند نشانه ظریف و دقیق که پایان مکالمه را نشان می دهد استفاده کنید. می توانید با صحبت کردن در مورد مسائلی که همکارتان از آن اطلاعی ندارد و یا بحث های غیر جذاب او را به سر کارش برگردانید و یا سعی کنید از او در مورد تنبلی و پشت گوش انداختن کارها سوال کنید.

اگر همکارتان هنگام کار کردن شما بالای سرتان می ایستد و به شما خیره می شود بهتر است با نشان دادن علائمی ظریف او را مجاب کنید که شما را تنها بگذارد. پیش خودتان زمزمه کنید که به من خیره نشو! و او مطمئنا متوجه میشود که باید فاصله خود را با شما حفظ کند.

اگر هیچ کدام از راهکاری های بالا عملی نبود بهتر است شکل بدن خود را تغییر داده تا او متوجه معذب بودن شما بشود، تا حد امکان محل کار خود را از وسایل اضافه پر کنید تا جایی برای ایستادن این همکار سمج وجود نداشته باشد.

مشکل: ملاقات های بی پایان

واقعا هیچ کس دوست ندارد که تمام وقت خود را در جلسه بگذراند، مخصوصا جلسه های طولانی که به سمت بیهوده شدن می روند. جلسه های طولانی باعث می شوند وقت شما هدر رفته و یک روز غیر مفید داشته باشید.


راه حل: از جای خود برخیزید و یک برنامه خلاصه بریزید

در صورتی میتوانید تمام قوانین و محدودیت ها را تحمیل کنید که جلسه را خود شما برگزار کرده باشید. اما در هر حال میتوانید با پیشنهاد کردن بعضی تغییرات به رئیستان خود را در جلسه شرکت داده و سهمی از آن ببرید. بهترین راه برگزار کردن جلسات به صورت ایستاده است، هم برای سلامت شما خوب است و هم اینکه زیاد طولانی نمیشود.

راه حل دیگر این است که جلسات را به صورت پیش فرض کوتاه تعیین کنید. ۲۲ دقیقه برای جلسات زمان مناسبی به شمار می رود و اگر موضوع شما زیاد طولانی نیست میتوانید زمان ۱۰ دقیقه را به آن اختصاص دهید و به نظر میرسد این زمان برای برگزاری جلسات کافی باشد. و با جلو رفتن زمان شما نیز اهداف خود را مشخص کنید. هرچه زمان جلسه کوتاه تر باشد همه برای به نتیجه رسیدن مشتاق تر هستند و میتوانید جلسه را نیز به صورت ایستاده برگزار کنید. برای این کار میتوانید با گذشت زمان موضوعات جلسه را مطرح کرده و با کنار گذاشتن موبایل و تلفن تمام حواس خود را به جلسه معطوف کنید.

با دنبال کردن یک مشکل در آغاز جلسه، باعث میشوید که جلسه مفید تر شود و در زمان کوتاه راه حلی پیشنهاد شود. بعضی از جلسات ممکن است طولانی تر شوند اما توجه به هدف جلسه همیشه راه حل مفیدی برای برگزاری هرچه مفید تر آن است.

مشکل: همکاران پر سر و صدا

همه ما در محیط کارمان با افرادی رو به رو هستیم که زیاد شلوغ می کنند و مجبور هستیم که آنها را تحمل کنیم. همکارانی که یا با آدامس جویدن تمرکز ما را به هم میریزند و یا با تولید سر و صدا و یا بلند صحبت کردن با تلفن. در هر صورت این افراد مخل آسایش و تمرکز ما هستند.


راه حل: مقابله با آنها و یا استفاده از هدفون

در این موارد بهترین راه صحبت کردن مستقیم با آنهاست. بهتر است بدون در نظر گرفتن چیزی به صورت مستقیم به همکارتان در مورد سر و صدا و شلوغیش تذکر دهید. به او بگویید که صدایش باعث از دست رفتن تمرکز شما میشود و نمیتوانید به کارتان برسید و بهتر است کمی صدایش را پایین بیاورد.

اگر این راه حل برای او جواب نداد و همچنان با صدای بلند خود مانع از تمرکز شما شد بهتر است از هدفون استفاده کنید تا صدای او را نشنوید.

مشکل: همکار بد قول

شاید شما نیز با همکارانی رو به رو باشید که به طور مادرزاد بدقول هستند و این موضوع حتما شما را کلافه میکند. آنها برای جلسات، صرف غذا و دیگر برنامه ها تاخیر دارند و شاید مجبور باشید ۲۰ دقیقه از روزتان را صرف آنها کنید. افراد بدقول برنامه دیگران را نیز خراب می کنند. مشکل این است که شما رئیس آنها نیستید و نمیتوانید به صورت مستقیم با آنها در این مورد صحبت کنید. پس راه حل چیست؟


راه حل: شرط بستن با آنها

به نظر میرسد بهترین راه برای مقابله با این مشکل شرط بستن با آنها است. قرار بگذارید که هرکس بدقولی کرد همکاران را به شام دعوت کند. این راه در دراز مدت ممکن است به نتیجه برسد.

در موقعیت های دیگر اگر تاخیر آنها به شما ضربه ای وارد نکرد بهتر است سکوت کنید و خود را وارد این بازی نکنید.

مشکل: همیشه با شما در تماس هستند

امروزه اسمارت فون ها کار را بسیار راحت کرده اند و شاید همه انتظار دارند با وجود آنها شما همیشه در دسترس باشید و به ایمیل های خود جواب دهید، اما شما حق دارید آخر هفته خود را بدون هیچ مزاحمتی سپری کنید.


راه حل: خود را از دسترس خارج کنید

شما میتوانید حتی به رئیس خودتان بگویید که نمیتوانید در روزهای تعطیل کار کرده و عهده دار مسائل محیط کار باشید و فقط برای مواقع اضطراری میتوانند با شما در تماس باشند. شاید رئیستان این را جز اضافه کاری شما حساب کند اما شاید شما تمایل نداشته باشید همیشه در اضافه کاری باشید، پس بهتر است با خیال راحت به تعطیلات رفته و اجازه ندهید کسی استراحت شما را مخدوش کند.

بهتر است هر هفته یک تیم در شرایط اضطراری بوده و در صورتی که به شما نیاز شد با شما در تماس باشند و در غیر این صورت شما میتوانید آخر هفته آرامی را سپری کنید.

به هرحال در محیط کار با تنوع فرهنگی گوناگون همه چیز بر وفق مراد شما نیست، اما میتوانید با به کار بستن راه حل هایی محیط را برای خود آرام کنید. البته بهتر است به خودتان نیز نگاهی بیندازید، آیا شما باعث آزار همکارانتان نمیشوید؟ پس بهتر است از خودتان شروع کنید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.