هنجار چاپلوسی در هیبت ارزش نمایان شده

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

، از آنجا که در جامعه ما تملق و چاپلوسی iبه عنوان بخشی از رفتارهای ما در آمده است اشخاصی می باشند که حاضرند با وجود نداشتن شایستگی لازم از آنها تعریف و تمجید شود.

امان قرائی مقدم ضمن اشاره iبه این مطلب بیان نمود: ریشه این معضل از بدو تولد iبه سبب نمودار و شیوه زندگی خانوادگی آغاز و iبه داخل جامعه منتقل می گردد.

وی در ادامه افزود: قنداق نمودن، نحوه شیر دادن و شستشوی کودک در تملق گویی او در آینده مؤثر بوده iبه طوری که کودکانی که iبه هنگام شیرخوردن و یا حمام نمودن مادرانشان توجه کافی ندارند و در حال خواندن یا انجام کارهای دیگر باشند و رسیدگی کامل را iبه کودک نکنند دچار ضعف شخصیتی شده و برای جبران این کمبود بیش از سایرین در معرض تملق قرار می گیرند.
مقدم iبه اهداف اینگونه اشخاص اشاره نمود و گفت: این اشخاص از چاپلوسی برای کسب درآمد، مقام و منزلت اجتماعی و رفع نیازهای شخصیتی استفاده می نمایند.

این جامعه شناس درباره اثرات منفی این معضل اظهار نمود: تملق فضا را برای دیدن نتیجه واقعی تلاش ها می بندد iبه طوری که ممکن است برجستگی ها دیده و ضعف ها و کاستی ها iبه چشم نیاید، این کار سبب شده تا جامعه از تحول و توسعه بازمانده و کسانی را که شایستگی لازم را ندارند iبه حکومت برسند در این صورت است که جامعه دچار عقب افتادگی از لحاظ اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی می گردد.

این پدیده ناشایسته یک بلایی است که روابط شهروندان را iبه خطر می اندازد زیرا سبب می گردد شخص شنونده دچار غرور شده و گوینده عزت نفس خود را از دست بدهد.
تملق یا چرب زبانی iبه عواملی مانند کمبود شخصیتی، جاه طلبی یا حسادت و… بستگی دارد اما آن چه حقیقت دارد این است که با ادامه این روند شایسته سالاری در کشور از بین می رود و اشخاص نالایق و ناتوان iبه رتبه های بالا دست یابند.

شیوع فرهنگ تملق، فضایی را در جامعه ایجاد می نماید تا اشخاص قدرت یا جسارت انتقاد نمودن را نداشته باشند در این باره باید بکوشیم تا نقد نمودن iبه شیوه صحیح را فرهنگ سازی کنیم تا مردم iبه راحتی بتوانند بدون هیچ ترسی انتقاد خود را بیان نمایند./ز


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.