هندزفری هم خطرات تلفن‌همراه را حین رانندگی کاهش نمی‌دهد

۲۷خردادماه،

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «ممتاز» به نقل از فارس، فناوری‌های مبتنی بر فرمان‌های صوتی راننده این روزها به میزان بسیار در نسل تازه اتومبیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به راننده امکان می‌دهد تا حین حرکت در جاده پیامک بفرستد، گفت‌وگو کند و حتی به صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی سر بزند، اما این طور که مطالعه تازه نشان داده است، استفاده از این فناوری هم عاری از خطر نیست و می‌تواند حواس‌پرتی راننده را سبب شود.

مرکز AAA Foundation در حوزه امنیت عبور و مرور مطالعه تازهی انجام داده است که نشان می‌دهد متناسب با افزایش فعالیت‌های حافظه و بیشتر شدن حواس‌پرتی راننده سرعت پاسخگویی به اتفاقات پیش‌رو کاهش میابد، فعالیت مغز مختل می‌شود و در نهایت اسکن تصویری راننده از جاده پیش‌رو با کندی صورت می‌گیرد و فرد دچار اختلالات بصری می‌شود.

این اتفاقات به طور بالقوه می‌تواند سبب شود تا راننده اتفاقات پیش‌روی خود را به درستی نبیند و توجه آن به علامت‌های راهنمایی و رانندگی از جمله علامت توقف یا محل عبور عابر پیاده کم شود.

در این مطالعه همچنین میزان حواس‌پرتی راننده به صورت بصری و حافظه‌ای در جریان حرکت چشم‌ها و دست‌ها به هنگام کارهایی از جمله پاسخگویی به پیامک‌ها مورد مطالعه قرار گرفت. کارشناسان در پایان اعلام کردند که حتی اگر فرد حین رانندگی از هندزفری استفاده کند و مشغول صحبت کردن با تلفن همراه باشد باز هم خطرات پیرامون کاهش نمیابد.

لازم به ذکر است پیش از این هم در ماه آپریل مطالعه‌ای روی ۱۵۰ راننده انجام شده بود که نشان می‌داد استفاده از سیستم‌های تبدیل صوت به متن در حین رانندگی به اندازه تایپ کردن و ارسال پیامک‌های نوشتاری خطرناک است.

ماخذ:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.