هندوانه میوه ای مفید برای فصل گرما

هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است که نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود بلکه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد که برای ما ناشناخته است.

هندوانه منبع غنی ویتامینA ( به شکل بتاکاروتن ) و ویتامین C می باشد. این میوه پرفایده التهاباتی را که در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.

همچنین منبع خیلی خوبی از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی بنام لیکوپن می باشد. لیکوپن یک رنگدانه شیمیایی است که باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می شود و اثرات ضد اکسیدانی قوی دارد. این آنتی اکسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیکال های آزاد را خنثی می کند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که باعث تخریب بسیاری از بافت های بدن می شوند.

یک لیوان هندوانه ۲۰درصد نیاز روزانه به ویتامینC و ۱۴ در صد نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می کند.

هندوانه از لحاظ ویتامین های گروه B نیز که برای تولید انرژی لازم هستند، غنی است و منبع خوبی از ویتامین هایB۱ ،B۶ ،B۵ (اسید پانتوتنیک)، بیوتین (یک نوع ویتامین B ) و نیز منیزیوم، پتاسیم و فیبر غذایی است. پس می توان گفت که دارای ارزش غذایی بالایی است.

همچنین هندوانه دارای آب فراوان و انرژی کمی است در نتیجه نسبت به سایر میوه ها ، مواد مغذی بیشتری در هر کالری دارد که نشان دهنده اثرات مفید آن در بهبود سلامتی بدن است.

مصرف روزانه این میوه از بروز ناراحتی قلبی پیشگیری می کند. ویتامین C و بتاکاروتن موجود در هندوانه مانع از بروز هر نوع سرطان می شود. لیکوپن هندوانه با سرطان و آرتریت مقابله می کند. توجه داشته باشید که مصرف منظم هندوانه، گوجه فرنگی و زردآلود مانع از بروز سرطان پروستات می شود.

هندوانه میوه ای انرژی زا و تقویت کننده بینایی است. ناراحتی های چشمی مربوط به سن را برطرف می کند. ماده موجود در آن به نام «نیترولین»، سموم بدن را دفع می کند. اسید نیتریک هندوانه کاهش دهنده فشار خون است. ویتامین B۶ در آن برای مغز بسیار مفید است.

منبع عالی پتاسیم است، که در کنترل فشار خون موثر است. مصرف چند برش هندوانه پس از شام، به خواب راحت کمک می کند. خطرات مربوط به آسیب های پوستی بر اثر نور خورشید را تا ۴۰درصد کاهش می دهد. پتاسیم آن، باعث دفع سموم و کاهش اسید اوریک در خون می شود و در نتیجه احتمال آسیب های کلیوی را کاهش می دهد.

● چگونه یک هندوانه خوب انتخاب کنیم؟

هیچ نوع اختلافی در ظاهر هندوانه های رسیده و نارس وجود ندارد. در نتیجه برای تشخیص رسیدن هندوانه روش های متعددی وجود دارد. یک روش صدایی است که با انگشت روی هندوانه زده می شود. هندوانه نارس صدای تو خالی نسبتا تیزی داشته ولی هندوانه رسیده صدای آرام تری دارد باید توجه داشت هندوانه بیمار یا نارس که زود از ساقه چیده و پلاسیده شده نیز صدای پر و آرامی دارد.

مطالعات نشان می دهد بهترین علامت رسیدن میوه تغییر رنگ پوست میوه است. به هنگام رسیدن میوه رنگ پوست روشن تر می شود. این تغییر رنگ در نقطه تماس میوه با زمین به خوبی هویدا است. رنگ نقطه تماس میوه نارس سفید متمایل به سبز است ولی پس از رسیدن رنگ این نقطه به زرد روشن تبدیل می شود.

در ایران یکی از راه های تشخیص هندوانه رسیده فشردن هندوانه بین دو دست است. شنیدن صدای نازک که از شکاف داخلی گوشت به وجود می آید به عنوان علامت تردی میوه شناخته شده و معرف رسیده بودن آن است.هندوانه سفت با شکل یکنواخت و سنگین مطلوب است. اگر رنگ پوست آن کمرنگ و شیری باشد مطلوب نیست. گوشت آن باید سفت بافت تازه و تخمهای آن کاملا رسیده و پر باشد.
        
    
    
روزنامه کیهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.