هند بر حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرد

به گزارش ایرنا، ‘اس.ام. کریشنا’، وزیر امورخارجه هند طی سخنانی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ‘هیلاری کلینتون’ همتای آمریکایی خود در پایان گفت وگوهای دوجانبه در دهلی نو، گفت: ‘ما در مورد اهمیت حل و فصل موضوع هسته ای ایران تبادل نظر کردیم، ولی هر گونه راه حلی برای این موضوع بایستی بر روی حق ایران به عنوان یک عضو پیمان عدم اشاعه هسته ای (ان.پی.تی) استوار باشد.’

وی افزود: ایران باید به تعهدات خود به عنوان یک عضو پیمان عدم اشاعه هسته ای عمل کند.

کریشنا با رد هرگونه اقدام یک جانبه و خارج از توافق های بین الملل، در مورد اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران گفت: هند تنها به تحریم های سازمان ملل پایبند بوده و آن را رعایت می کند.

وی افزود: هند علاقه شدیدی نسبت به حل مسالمت آمیز موضوع برنامه هسته ای ایران دارد و موضوع این کشور در این خصوص کاملا روشن بوده و همچنان ادامه دارد.

کریشنا، به نقش مهم ایران در رفع نیازهای هند به انرژی اشاره کرد و گفت: ایران کشور مهمی در رفع نیازهای ما به انرژی می باشد. ولی ما باید به ایران ماورای موضوع خرید و فروش نفت نگاه کنیم.

وزیر خارجه هند به حجم و ارزش مبادلات تجاری این کشور با کشورهای خلیج فارس و افزایش سالانه حدود ۱۰ میلیون تن در واردات نفت خام این کشور اشاره کرد و گفت: طبیعی است که ما باید منابع واردات نفت و گاز خود را با توجه به افزایش روزافزون نیاز ما به نفت و گاز، به منظور تضمین امنیت انرژی خود متنوع کنیم و ایران همچنان به عنوان یک منبع مهم نفت برای ما باقی می ماند.

وی گفت: ارزش مبادلات تجاری هند با کشورهای خلیج فارس به بیش از یک صد میلیارد دلار در سال بالغ می گردد و این کشور حدود ۶۰ درصد از نفت خام مورد نیاز خود را از این منطقه وارد می کند و حدود شش میلیون تبعه هندی مقیم کشورهای خلیج فارس هر سال مبلغ هنگفتی را به صورت ارز خارجی به هند ارسال می کنند.

آساق**۵۸۹**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۱۲۳۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.