هند و پاکستان درباره ‘سیاچن ‘ بلند ترین نقطه مرزی در جهان مذاکره می کنند

به گزارش ایرنا در مذاکرات با پاکستان ، هند بر مواضع خود درباره استقرار نیروهایش در سیاچن پایبند خواهد بود.

معاون وزرای امور خارجه هند و پاکستان قبلا به منظور یافتن راه حلی برای این موضوع آزاردهنده که موجب آتش افروزی هایی در طول بیش از دو دهه شده با یکدیگر دیدار کردند.

تامین نیروها در کوه های یخ زده این منطقه، در ارتفاع بیش از ۱۵ هزار فوتی هزینه زیادی از لحاظ بودجه و نیروی انسانی برای هردو کشور در پی دارد.

ای. کی. آنتونی، وزیر دفاع هند درباره گفتگوهای آینده هند و پاکستان بتازگی به پارلمان کشورش گفته بود که نباید انتظار نتیجه ای چشمگیر و کاملا متفاوت از این گفتگوها داشت.

هند و پاکستان برای حل موضوع سیاچن، دورهای متعدد گفتگو برگزار کرده اند.

دو کشور چند سال پیش در حال امضای قراردادی درباره پاکسازی نظامی این منطقه بودند اما نتوانستند این کار را به انجام برسانند چون پاکستان، برخلاف هند، موافق نشد موقعیت های نظامی کنونی را قبول کند.

در جریان دیدار از سیاچن در سال ۲۰۰۵، مانموهان سینگ، نخست وزیر هند اعلام کرد که دو کشور باید برای تبدیل پردرگیری ترین منطقه به کوهستانی آرام اقدام کنند.

از سال ۱۹۸۴ که نیروی زمینی هند ارتفاعات یخی را برای مقاصد دفاع استراتژیک کشور مورد استفاده قرار داد، نیروهای زمینی دو کشور بیش از آنچه درگیر جنگ باشند، نیروهای خود را بدلیل شرایط دشوار آب و هوایی از دست داده اند.

موضوع خروج سیاچن از نیروهای نظامی هنگامی مطرح شد که بهمن بزرگی در هفتم آوریل کمپ نیروهای پاکستان را دفن کرد و طی آن ۱۲۹ سرباز و ۱۱ غیرنظامی کشته شدند.

پس از این حادثه آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان در جریان دیداری غیررسمی با مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، خروج نیروهای نظامی از این منطقه را مطرح کرد.

یک قرارداد آتش بس در سال ۲۰۰۳ تا اندازه زیادی به پایان درگیری های گاه و بیگاه میان نیروهای دو طرف در این منطقه کمک کرد؛ اگرچه هنوز گروه هایی از نظامیان دو کشور در این ناحیه که شش هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد مستقرند.

مرزیخچال طبیعی ‘سیاچن’ در شرق دومین قله بلند جهان موسوم به ‘کی دو’ (K-2) قرار بین هند و پاکستان قراردارد

آساق ** ۵۸۹**۱۵۶۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۱۸۲۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.