هنرمندان تئا‌تر سفیران فرهنگی ایران / بخش خصوصی در عرصه تئاتر و موسیقی

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

مرادخانی در آیین گشایش اردیبهشت تئا‌تر ایران مطرح کرد

آیین گشایش اردیبهشت تئا‌تر ایران، پنجشنبه چهارم اردیبهشت با حضور علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی به همراه جمعی از هنرمندان در سالن اصلی تئا‌تر شهر مشهد برگزار شد.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی در این مراسم با اشاره به شعار بنر‌های خوش‌آمدگویی “خراسان دروازه ورود به اردیبهشت تئا‌تر ایران” گفت: خراسان در مشرق ایران قرار دارد، مشرق به معنایی زلالی، پاکی و بزرگی است. اردیبهشت تئا‌تر ایران از مشرق می‌دمد که این نکته را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم این روند تا انتها با برکت باشد. به نظر من آن‌چه دربارهٔ اردیبهشت تئا‌تر گفته می‌شود‌‌ همان ترجمه تئا‌تر برای همه است و باید شرایطی فراهم کنیم تا همه استعداد‌ها و افرادی که می‌خواهند در این عرصه حضور داشته باشند بتوانند از این چشمه بهره ببرند. همان‌طور که در پیام استاد نصیریان هم آمده بود.

مرادخانی گفت که سال ۹۳ از چند جهت اهمیت پیدا می‌کند: نخستین و مهم‌ترین نکته این است که ما شاهد اولین سال حضور و استقرار دولت یازدهم هستیم که به هر حال باید توقعات اهالی هنر را پاسخ بگوییم. هر چند امکان دارد در این مسیر مشکلاتی فراروی ما باشد؛ اما من اعتقاد دارم با حضور شما و همراهی‌تان موانع برطرف می‌شود. بخش عمده مسائل ما زیرساختی است و اگر می‌بینیم هنرمندان ما گاهی مسائلی را مطرح می‌کنند و نگرانی‌هایی دارند، که قطعا درست است، اما نباید فراموش کنیم این نگرانی‌ها سال‌های سال همراه ما بوده و شاید نشود طی یک سال همه آن‌ها را حل کرد. اما مسأله مهم این است که ببینیم در چه جهتی حرکت می‌کنیم. با توجه به مسائل پیش رو ما دو راه بیشتر نداریم. نخست این‌که بودجه اندک اختصاص یافته را صرف نیازهای جاری کنیم و دوم این‌که به امور زیربنایی بپردازیم. به عنوان نمونه در شهر مشهد و استان خراسان چه تعداد سالن “بلک باکس” در اختیار داریم که بتواند برای اجرای آثار به گروه‌های نمایشی اختصاص پیدا کند؟

معاون امور هنری وزیر ارشاد از استانداران خواست به دولت در پیشبرد اهدافش کمک کنند: ما بودجه را به امور جاری اختصاص می‌دهیم اما این به معنای بی‌توجهی به مسائل زیرساختی نیست و برای امور زیربنایی پیگیری‌هایی در بخش خصوصی داشتیم تا با همکاری این نهاد‌ها شرایطی فراهم کنیم که پس از چهار سال وقتی اداره امور را به دوستان بعدی می‌سپاریم بگوییم چه امکاناتی در زمینه‌های سخت‌افزاری به تئا‌تر کشور اضافه شد.

مرادخانی در صحبت‌های خود به پیام سال گذشته داریو فو، هنرمند ایتالیایی و پیام امسال برت بایلی، هنرمند تئا‌تر آفریقای جنوبی اشاره کرد: هر دو هنرمند به بحران‌های مالی و اقتصادی که گریبان‌گیر اهالی تئا‌تر شده اشاره کردند و آقای بایلی در سال جدید از قدرت‌های نابرابر و دست‌های برتری‌جویانه که قصد القای برتری نژادی دارند سخن گفت و گلایه کرد.

معاون هنری وزیر ارشاد به دکترین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: ما باید به صحبت‌های اهل نظر توجه کنیم و بر همین اساس معتقدم تئا‌تر می‌تواند کمک بسیار بزرگی به پیشبرد مبحث دیپلماسی فرهنگی داشته باشد که توسط آقای جنتی در جلسه رای اعتماد در مجلس مطرح شد. یکی از هنرهایی که می‌تواند تمدن و فرهنگ مردم ایران را به دیگر کشور‌ها معرفی کند قطعا تئا‌تر است. بنابراین هر چه بتوانیم این حرفه را بهتر معرفی کنیم یکی از کلیدهای حضور ما در جوامع جهانی خواهد بود و تلاش داریم سال آینده، تئا‌تر ایران را به خوبی در عرصه‌های جهانی عرضه کنیم. هنرمندان تئا‌تر به عنوان سفیران فرهنگی ایران در دیگر کشور‌ها عمل خواهند کرد و معتقدم حضور آن‌ها یکی از راه‌های دفع القائات دشمنان علیه تمدن و فرهنگ ایرانی خواهد شد.

مرادخانی خاطرنشان کرد: از منظر اجتماعی و فرهنگ عمومی نیز تئا‌تر برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد تا ایران بتواند خود را به عنوان دارنده یک امکان فرهنگی و هنری غنی و خاص در جهان مطرح کند. سال‌ها قبل که با آقای منتظری به جشنواره آوینیون سفر کردیم تعدادی از گروه‌های نمایشی و موسیقی در این محل معرفی شدند که من تاثیر آن اتفاق را تا سال‌ها در جریان فرهنگی مشاهده کردم. در زمینه فرهنگ عمومی و ارتقای سطح آگاهی‌ها و همچنین رفع آسیب‌های اجتماعی قصد داریم تئا‌تر را به عنوان یک هنر شایسته در این زمینه معرفی کنیم. به این منظور درخواست می‌کنم همکاران و دوستان در کلیه استان‌ها در این زمینه به جوان‌ها توجه ویژه داشته باشند.

مرادخانی همچنین به نگرانی‌های اهالی تئا‌تر و دیگر عرصه‌های هنر به کمبود بودجه اشاره کرد و گفت: ما تلاش کردیم تا بودجه بخش فرهنگ افزایش پیدا کند اما این اتفاق نیفتاد. ولی گروه‌های زیادی در بخش خصوصی اعلام آمادگی کردند تا قدم در این عرصه بگذارند. به شرط آن‌که ما نیز بتوانیم آثاری خلق کنیم که تماشاگر داشته باشد و باعث شود مردم تئا‌تر را بیش از گذشته در فهرست برنامه‌های خود قرار دهند که اگر چنین اتفاقی بیفتد موفق عمل کرده‌ایم.

او به فروش ۴۰۰ میلیون تومانی بلیت جشنواره تئاتر فجر و فروش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی بلیت جشنواره موسیقی اشاره کرد و گفت: این آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد ظرفیت قابل اعتنایی در این عرصه‌ها وجود دارد، بنابراین یکی از برنامه‌های ما برقرار کردن شرایط متوازن در میزان هزینه و درآمد گروه‌ها خواهد بود تا با روند معکوس مواجه نباشیم. این حرکت قبلا در حوزه تجسمی شروع شده و نتایج خوبی داشته است ولی امکان آن باید در دیگر حوزه‌ها هم جست‌وجو شود.

مرادخانی توجه به فروش آثار را مغایر با حرکت به سمت آثار گیشه‌ای دانست و گفت: ما نباید مسأله ایجابی را سلبی کنیم. من معتقدم با ایجاد امکانات زیرساختی و ظرفیت‌هایی که تا امروز فعال نشده می‌توانیم در عرصه اقتصاد هنر موفق باشیم و امیدوارم بتوانیم یک ترجمه صحیح اجرایی از این مبحث داشته باشیم تا آینده تئا‌تر تضمین شود.

در این مراسم حسین طاهری نیز ضمن تقدیر از مدیران اداره ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی مشهد برای توجه به فعالیت هنرمندان گفت: اردیبهشت تئا‌تر ایران بهانه‌ای است که همه مردم و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی روز جهانی این هنر را به عنوان فرصتی مغتنم برای آغاز سال جدید فعالیت‌های خود تلقی کنند. ما نیز از بهانه‌های منطقی که در تقویم فرهنگی کشور وجود دارد برای دعوت مردم به فعالیت‌های تئاتری استقبال می‌کنیم، چرا که پیشرفت در این عرصه منوط به فعالیت اهالی تئا‌تر و بسترسازی به بهانه‌های مختلف در این عرصه است.

جعفر والی، هنرمند پیشکسوت تئاتر نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. در این مراسم از هنرمندان پیشکسوت و فعالان موفق هنرهای نمایشی یک سال گذشته مشهد در جشنواره‌‌های منطقه‌ای و ملی تقدیر شد.

در این مراسم از سید جواد رحیم‌زاده در بخش کودکان و نوجوانان ، شیده یزدانی و حمیدرضا شجری به عنوان بازیگران خردسال، میثم نویریان به عنوان طراح صحنه و مهرداد لایزال به عنوان آهنگساز تقدیر شد.

همچنین در بخش خیابانی از محمد بهاگیر هنرمند تربت جام ، محمود کریمی در بخش طراح نور ،رضا باباجانی در بخش طراحی پوستر و بروشور ، مهدی مصباحی در بخش عکاسی تئاتر و معین محب‌علیان به عنوان مترجم تقدیر به عمل آمد.

در بخش دوم تقدیر از برگزیدگان فریندخت زاهدی، سیاوش طهمورث، علی احمدی، انوشیروان ارجمند و رضا حسینی نیز حضور داشتند و از سحر رضوانی به عنوان بهترین بازیگر زن ،مهدی ضیاءچمنی به عنوان بهترین بازیگر مرد، مهسا غفوریان در بخش کارگردانی و نویسندگی تقدیر و جوایز ویژه بخش نویسندگی و بازیگری مرد را به ترتیب به سحر رضوانی و سروش طاهری اهدا کردند.

جعفر والی، فریندخت زاهدی، سیاوش طهمورث، انوشیروان ارجمند، حدیث فولادوند، رامبد شکرابی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، رییس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی و جمعی از فعالان پیشکسوت تئاتر مشهد در این مراسم حضور داشتند.

آئین پاسداشت اردیبهشت تئاتر امسال ۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می شود. 
 

انتهای پیام/


آخرین اخبار
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.