هنرمندی که از خلال جنگ عکاس و فیلمساز شد

۳۰ام بهمن ،

آشنای علاقمندان ایرانی با زائور رستم‌ویچ

نشست عکاس و فیلمساز بزرگ تاجیکستان با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان عکاسی در مرکز آموزش فرهنگ فیلم تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین، زائور رستم‌ویچ داخته روز قبل در نشستی که به بهانه حضورش برپا شده بود گفت: جای، جای کشور ایران، قابلیت عکاسی دارد.

او با بیان این نکته که بیش از ۷۰۰ فیلم مستند را کارگردانی و فیلمبرداری کرده‌ که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها فیلم رستم و سهراب است گفت: عکاسان باید کشورشان را با عکس به جهانیان بشناسانند.

داخته در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه به حرفه عکاسی روی آورده گفت: در جنگ برادرکشی تاجیکستان، بیکاری بیداد می‌کرد و من هم با توجه به علاقه‌ای که به عکاسی داشتم از این جنگ عکس‌های را به ثبت رساندم و پس از آن نیز نمایشگاهی را برپا کردم.

نمایش فیلم مستند چترباز به کارگردانی و تصویربرداری این هنرمند از بخش‌های دیگر، نشست یاد شده بود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم امیر عباس تقی‌پور مدیر عامل شرکت فرهنگ فیلم تهران ضمن تشکر از حضور این هنرمند تاجیکی گفت: به عینه دیده‌ام که مردم تاجیکستان، چه احترام خاصی برای زائور داخته قائل می باشند.

وی با ذکر خاطره‌ای از مواجه شدن مردم شهر دوشنبه با این هنرمند افزود: زائور داخته در کنار تخصص و مهارتش، هنرمندی مردمی است.

در پایان این نشست که با استقبال علاقمندان به این مبحث مواجه شد شرکت کنندگان در این نشست به طرح سوال و بحث پیرامون موضوعات مطرح شده توسط داخته پرداختند.

زائور رستم‌ویچ داخته سال ۱۹۳۶ در منطقۀ داغستان روسیه به دنیا آمد. سال ۱۹۶۴ از رشتۀ فیلم‌برداری فارغ‌التحصیل شد و تا زمان بازنشستگی در استودیوی تاجیک‌فیلم کار می‌کرد. وی تا کنون ۱۳ فیلم هنری و حدود ۷۰۰ فیلم مستند فیلم‌برداری کرده‌است. انسان پوستش را عوض می‌کند، شیرک دلاور، جستجوی ببر و رستم و سهراب از جملۀ مهم‌ترین آثار فیلم‌برداری زائور داخته است که تا کنون از طریق شبکه‌های تلویزیونی تاجیکستان پخش می‌شوند.
 

انتهای پیام/۳۱/۳۴


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.