هنر ایران زمانی جهانی می‌شود که ایرانی باشد

در آیین اختتامیه چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر عنوان شد:

هنر > تجسمی
آیین اختتامیه چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر با حضور قریب به ۳۰۰ هنرمند و هنردوست، شامگاه جمعه ۲۸ مهر در سینما گالری پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، این مراسم با سخنرانی سیف الله پویا راد آغاز شد. او گفت:«خوشحالم که در این تنگنای سخت اقتصادی که لبخندها را هم کمرنگ کرده، توانستیم چهارمین دوسالانه را هم برگزار کنیم، این شرایط اقتصادی می‌تواند تأثیرات بدی بر خرید و فروش آثار هنری بگذارد و روند خلق آثار خلاقه هنری را به مخاطره اندازد».

پویا راد، خطاب به جوانان هنرمند گفت: «قلب فرهیختگان جامعه هنری برای شما می‌تپد، شما هم باید به آینده هنر ایران زمین تعهد داشته باشید و سرآمدی هنر ایران در خاورمیانه را گسترش دهید».

سخنران دوم این مراسم منصورمومنی مدیر بازاریابی و توسعه مشتریان بانک سامان بود که در این دوره حمایت کننده این بی‌ینال بود.

وی راز ماندگاری بنگاه‌های اقتصادی را مشارکت در رویکردهای اینچنینی خواند و ابراز امیدواری نمود با گشایش شرایط اقتصادی، زمینه تعمیق این مناسبت ها فراهم شود.

سپس پیام تصویری کنت فابرکاستل (آقای مداد) پخش شد که وی در آن هنر ایران را باشکوه و بزرگ خواند و ابراز خرسندی نمود، «دامون فر» نماینده سی و چندساله فابرکاستل آلمان در ایران توانسته چهارمین بی‌ینال نقاشی را هم برگزار کند و آن را الگویی مناسب برای سایر نمایندگی های فابرکاستل در سراسر دنیا خواند.

مهندس سیدمحمد بهشتی، دیگر سخنران آیین اختتامیه دامون فر چهارم بود. او چهار سالگی این رویداد بخش خصوصی را فوق‌العاده دانست و تأکید کرد: «اینکه در زمینه هنرهای تجسمی یک بخش خصوصی چنین رویداد حرفه ای را خلق می‌کند گویای این نکته است که این هنر توانسته با اعتماد به نفس روی پای خود بایستد».

مهندس بهشتی گفت: اکنون پیش روی هنرهای تجسمی ایران افقی روشن ترسیم شده است که مرهون تلاش‌های مهندس مرتضی کاظمی در دوره معاونت هنری شان در ارشاد و زحمات بی شائبه دکتر علیرضا سمیع آذر است؛ جامعه هنری ایران باید قدرشناس این قدم ها و البته رویدادهای معتبری مثل دامون فر باشند، زیرا در روزگاری نه چندان دور هنرهای تجسمی مظلوم، متروک و در انزوا بود اما امروز درهای جهانی به روی این هنر باز شده است».

وی با بدیهی دانستن تمنای دیده شدن در عرصه جهانی در نهاد هر هنرمند گفت: «هنر ما فقط زمانی جهانی خواهد شد که ایرانی باشد» وی افزود: «فرهنگ یعنی ما چه کسی هستیم، ممکن است در زمان اکنون، حال فرهنگی ما خراب باشد اما ربطی به هویت ذاتی ما ندارد، هنر میوه درخت فرهنگ است، لذا باید ریشه هایش از همین خاک باشد و طعم همین فرهنگ را بدهد».

وی تاکید کرد «فردوسی هم در روزگاری شاهنامه را خلق کرد که حال مردمان روزگارش خراب بود، اما شاهنامه او حال مردم را خوب کرد، بنابراین هنرمندانمان باید داروی دردهای جامعه باشند و با خلق آثاری که مزیت فرهنگی ایران را متجلی می‌کند، مسئولیت خود را به انجام رسانند و به تمنای ملی جهانی شدن فرهنگ ایرانی پاسخ در شان دهند».

مهندس بهشتی، فرهنگ ایرانی را زاینده و پویا خواند و اطمینان خاطر داد هنرمندان ایران در هیچ دوره‌ای، جریان هنری گذشته خود را تکرار نکرده اند، لذا این نگرانی که اگر براساس آموزه های فرهنگی ایران کار کنیم، دچار تکرار تاریخی می‌شویم بی‌جاست».

فرح اصولی، رئیس شورای داوری چهارمین دامون فر سخنران بعدی این مراسم بود.

او نیز از اینکه در این شرایط دشوار هم این بی‌ینال برپا شد ابراز خشنودی بسیار کرد و استمرار این رویداد را سرمایه‌ای برای هنرهای تجسمی ایران دانست.

او بار دیگر بر واگذاری رویدادهای هنری به بخش خصوصی تاکید کرد و در پایان از اهمیت تجلیل از لیلی گلستان گفت.

او گالری گلستان را مأمن نقاشان مستقل در سالهایی که هر جا خاموشی و رکود بود معرفی کرد و تلاش‌های لیلی گلستان را تحسین برانگیز قلمداد کرد.

بخش بعدی آیین اختتامیه چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر، تجلیل از ربع قرن گالری داری لیلی گلستان بود.

در این بخش مهندس مرتضی کاظمی، معاون اسبق هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معرفی و ستایش لیلی گلستان سخن گفت.

او با گریزی به تاریخ گالری داری در ایران، گالری گلستان را یکی از درخشان ترین گالری های ایران خواند.

کاظمی، لیلی گلستان را بانویی فرهیخته و جامع الاطراف معرفی کرد که توانست در گالری کوچکش قدم هایی بزرگ برای هنر ایران بردارد که کشف استعدادهای درخشان، آشناکردن مردم عادی با این هنر، رونق بخشی به بنیان های اقتصاد هنر … از آن جمله است.

او با اشاره به خانواده گلستان، آنها را نامی بزرگ در هنر ایران خواند و با این جمله که لیلی گلستان، عارف هنرمند روزگار ماست به سخنانش پایان داد.

در ادامه فیلم مستند کوتاهی درباره لیلی گلستان که به سفارش دامون فر توسط «علیرضا عامری» ساخته شد پخش شد و سپس با حضور مهندس بهشتی، سیف الله پویا راد ومنصور مؤمنی از لیلی گلستان تقدیر و هدایایی به او تقدیم شد.

لیلی گلستان که در تمام این شب با تشویق های بی پایان مردم رو به رو بود،به روی سن آمد در حالی که بغض اجازه نمی‌داد به راحتی سخن گوید در سخنان کوتاهی گفت:«روزگاری که من گالری گلستان را دایر کردم، هیچ یک از این جوانان به دنیا نیامده بودند و گرامی داشت ۲۵ سالگی گالری گلستان در جمع نقاشان زیر ۲۵ سال برایم عزیز است».

وی افزود:«من کوشش بسیار کردم و از همه جوانان نازنین می‌خواهم با کار و کار و کار، برای ساختن ایرانی خوب تلاش کنند».

در ادامه این مراسم از یاسمین سینایی، مسئول برپایی کارگاه‌های تخصصی نقاشی کودکان و نوجوانان تقدیر شد که جایزه اش را گیزلا وارگاسینایی، مادرش، دریافت کرد و سپس نقاش برتر زیر ۲۵ سال از نگاه مردم معرفی شد: «سولماز نباتی» این جایزه مهم را از دستان ناصر پلنگی دریافت کرد.

بهرنگ صمدزادگان، بیانیه هیأت داوران را خواند تا پنج برنده چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر معرفی شدند.

این بیانیه که امضای فرشید مثقالی، بابک اطمینانی، رعنا فرنود، بهرنگ صمدزادگان و فرح اصولی را پای خود داشت، از حضور بخش خصوصی در عرصه هنرهای تجسمی حمایت کرد و ضمن برشمردن مولفه های داوری خود از پتانسیل بالای هنری نقاشان جوان ابراز خشنودی کرد.

پیش از اعلام اسامی برندگان، وحید چمانی از برگزیدگان دوره دوم و نفیسه عمران نفر اول دوره سوم دامون فر با اهدای تازه‌ترین آثارشان به سیف الله پویا راد از تلاش های او برای نقاشان جوان سپاسگزاری کردند که با تشویق گسترده حضار همراه بود.

در پایان برگزیدگان دوره چهارم بدین ترتیب اعلام شدند: نفر اول «زهرا طباطبایی» که جایزه اش یک سفر مطالعاتی به آکادمی هنر فابرکاستل آلمان را از دستان خانواده پویا راد دریافت کرد.

نفر دوم «هانیه صدری» که جایزه اش را از دستان پرویز کلانتری گرفت، نفر سوم «نسیم تقی پور» که جایزه اش را از پویا راد و مؤمنی دریافت کرد، تقدیر شده اول، «فاطمه ایجی» که جایزه اش را «ابوالقاسم خوشرو» (معاون اسبق معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و تقدیر شده دوم «مریم صباغ پور» که جایزه‌اش را «رعنا فرنود» اهدا کرد.

در پایان آیین اختتامیه نقاشان جوان برگزیده، پیشکسوتان و اساتید حاضر عکس یادگاری گرفتند.

این مراسم با شوخی های متعدد شهرام شکیبا، مجری، پخش چند ویدئو کلیپ و حضور بسیار پرشمار مدیران گالری‌ها و چهره‌های هنری صاحب نام همراه بود.

چهارمین دوسالانه دامون فر ۱۴ تا ۲۸ مهر در گالری پردیس ملت برپا بود.


RSS
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.