هنر دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت

۲۳اردیبهشت،

آخرین نشست از مجمموعه نشست‌های شصتمین سالگرد تاسیس هنرستان هنرهای زیبا با عنوان ˝هنر دیجیتال˝ عصر یکشنبه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزارشد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی هنرآنلاین، در این نشست که تعدادی از فارغ‌التحصیلان هنرستان هنرهای زیبا نیز در آن حضور داشتند، فعالان عرصه طراحی گرافیک و عکاسی دیجیتال سعید زارع و بابک فروتنی دربارهٔ این هنرها و چگونگی شکل‌گیری آنها سخن گفتند.

سعید زارع، طراح و گرافیست دربارهٔ موضوع گذار از هنر به هنر دیجیتال و روند رشد هنر دیجیتال گفت: پیدایش اولین تصویرسازی دیجیتال به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد، زمانی که متفقین برای اولین بار از یک کامپیوتر ابتدایی برای زمانبندی توپخانه خود استفاده می‌کردند. از آن پس حدود ۳۰ سال طول کشید تا کامپیوتر برای مصارف خانگی استفاده شود.

وی ادامه داد: با وجود آنکه در آغاز ایجاد تصویر با کامپیوتر امری دور از ذهن به نظر می‎رسید اما پس از ایجاد اولین تصاویر دوبعدی با کامپیوتر، تصویر دیجیتال به سرعت رشد کرد به شکلی شاید کسی حتی آن را باور نکند. به طور کلی سه خانواده در تصویرسازی دیجیتال وجود دارد، اول عکس‌های bitmap که دو بعدی و سیاه و سفید بودند. به سرعت و با نوآوری شرکت apple، این تصاویر به تصاویر دیجیتال چهار رنگ تبدیل شد، تصاویری که پایه عکس‌های باکیفیت امروزی می باشند.

این طراح و گرافیست با بیان اینکه بدون این تصاویر تازه امکانی برای هنر دیجیتال وجود نداشت اظهار کرد: وکتور گروه دوم از خانواده تصاویر دیجیتال بود. تصاویری که هنرمندان حوه تجسمی را بسیار خوشحال کرد زیرا برخلاف تصاویر معمولی، وکتور محدودیتی برای زوم کردن ندارد و مانند تصاویر bitmap پس از زوم پیکسل نمی شود. با این حال دنیای تصایر دیجیتال به همین جا ختم نشد و تصاویر سه بعدی سببات شگفتی بیشتر ما را فراهم کردند.

زارع با مثبت ارزیابی کردن روند استفاده از هنر دیجیتال در ساخت انیمیشن در ایران گفت: ۱۵ سال است که ساخت انیمیشن دیجیتال و جلوه‌های ویژه دیجیتال در ایران آغاز شده است با این حال من بیش از این‌ها به صنعت ساخت بازی‌های دیجیتال امیدوارم که از پنج و شش سال قبل در ایران طرفدار پیدا کرده است و بنیاد بای‌های رایانه‌ای از آن حمایت می‌کند.

همچنین بابک فروتنی هنرمند عکاس نیز دربارهٔ روند پیدایش عکاسی دیجیتال گفت: در سال ۱۹۷۵ اولین دوربین دیجیتال با استفاده از یک تراشه ساخته شد. این دوربین سه کیلوگرم وزن داشت و ۲۳ ثانیه طول میکشید تا عکس را ثبت کند. از سوی دیگر در سال ۹۰ تلسکوپ فضایی هابل با یک تراشه مشابه به فضا پرتاپ شد تا از جهان خارج ا سیاره ما تصویرهایی را ثبت کند.

وی ادامه داد: این دو اتفاق پایه‌هایی برای دوربین‎های عکاسی دیجیتال محسوب می‎شوند. دوربین‌هایی که به سرعت رشد کردند و امروز توانایی‌های بسیاری دارند.

فروتنی دربارهٔ این توانایی‌ها و تفاوت عکاسی دیجیتال با آنالوگ گفت: عکاسی آنالوگ برای همه ما عکاسان بسیار جدی بود، به طوری که در ابتدا روی خوشی به عکاسی دیجیتال نشان ندادیم. با این حال این عکاسی و قابلیت‌هایش نظر همگان را به خود جلب کرد؛ اینکه عکس دیجیتال نیاز به چاپ ندارد یا درهمان لحظه قابل حذف است را همه ما می‌دانیم. دوربین دیجیتال به علاوه همه امکانات یک تاریکخانه را نیز دارد که ما را از هزینه چاپ ونگاتیو نیز بی نیاز می کند.

این هنرمند با بیان این توضیحات درپایان سخنان خود گفت: با این حال گسترش این نوع از عکاسی هر روز ما را وادار می کند که تجهیزات بیشترو دوربین‎های گران‌تری ر ا بخریم که با این وجود و با توجه به رشد روافزون امکانات دیجیتال برای ما امری ناراحت کننده نیست.

انتهای پیام/

۳۶/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.