هنر را نمی توان به موضوع محدود کرد

۱۷م دیماه ،

دبیر بخش سفال جشنواره تجسمی فجر:

مهران هوشیار؛ دبیر بخش سفال و سرامیک پنجمین جشنواره تجسمی فجر، با اشاره به اینکه آثار این بخش شکستنی است و هنرمندان پیشکسوت سفال در جغرافیای ایران پراکنده می باشند، معمولا نمایشگاه‌های سفال و سرامیک از آثار استادان این هنر خالی است که باید فکری به حال آن کرد.

به گزارش هنرآنلاین مهران هوشیار گفت: در این دوره از جشنواره علاوه بر حضور سفال‌گران در بخش سفال و سرامیک، بعضا شاهد هستیم آثاری با این مواد در رشته‌های دیگری نظیر مجسمه‌سازی یا نقاشی نیز ملاحظه می‌شود. چرا که رشته سفال رشته کاربردی صنایع دستی است و ترکیب و حضورش در هنرهای تجسمی دچار ابهاماتی است.

وی دربارهٔ حضور سفال‌گران در پنجمین جشنواره تجسمی فجر گفت: شخصا به عنوان دبیر هم با مسوولان این موضوع را مطرح کردم که تکلیف هنرهای تجسمی در شاخه‌های خود مشخص است، اما سفال هنری کاربردی است که حضورش در بخش تجسمی دچار ابهام است. ممکن است یک هنرمندی که با متریال سفال کار می‌کند، اثرش زیر مجموعه مجسمه قرار بگیرد و یا نقاشی روی لعاب کار کند یا کاشی که جزو نقاشی یا نقاشی دیواری باشد. اگر اینطور نگاه کنیم سفال‌گری که با متریال گل کار می‌کند بخشی مجسمه‌ساز یا نقاش می باشند؛ پس با این شکل از ارائه اثر می‌توانم بگویم آثاری که مستقیم به بخش سفال ارائه می‌شود همیشه کمتر از دیگر شاخه‌های هنرهای تجسمی است.

هوشیار در ادامه افزود: امسال نسبت به سال‌های قبل با توجه به تبلیغات و اطلاع رسانی که از طریق انجمن، دانشکده‌ها و به خود هنرمندان دوره‌های قبل صورت گرفت حضور هنرمندان بیش از سایر سال‌ها است.

دبیر بخش سفال و سرامیک اما دربارهٔ موضوعی برگزار شدن جشنواره تجسمی فجر امسال نیز گفت: اعتقاد شخصی من این است که هنر کاملا شخصی و مفهومی است و هنر یک زبان بیانی برای هنرمند است که نمی‌توان آن را محدود به موضوع کرد. هنرمند کسی است که بدون عنوان، اثرش را پیش چشم مخاطب بگذارد و آن اثر ارتباطش را با مخاطب برقرار کند. رشته سفال نیز چون کهن‌ترین هنر دست بشر است و با ذات بشر سر و کار دارد (کار کردن با گل) هنرمندش کافی است ذهنیت خود را در اثر پیاده کند تا مخاطبش دنبال معنا را بگیرد. پس از نظر ما هر اثری که به این جشنواره می‌آید و با ویژگی خلاقانه و کیفیت مطلوب و زیبایی‌شناسی خلق شده موضوع جشنواره را که ارزش‌های والای انسانی است در دل خود دارد.

وی دربارهٔ گزینش آثار و داوری این دوره جشنواره نیز گفت: گزینش و داوری در دو مرحله صورت می‌گیرد که در مرحله اول طرح‌ها دیده می‌شود و سپس از هنرمند خواسته می گردد اصل اثر را ارائه کند تا کیفیت و پخت و … ملاحظه شود.

هوشیار ادامه داد: در هیچ داوری دبیر یا داوران نمی‌توانند ضمانت کنند بهترین آثار به جشنواره راه یافته یا آثاری که حذف شده فاقد هرگونه ارزشی است. به هر حال بخشی از داوری تجربه شخصی و سلیقه تجربه شده داور است. اما امسال در داوری این بخش ما برای اینکه گرایش‌های مختلف را داشته باشیم از یک نفر که در زمینه مجسمه‌سازی با سفال تبحر دارد، یک نقاش که با این متریال کار کرده و یک نفر که در زمینه طراحی صنعتی با گرایش صنایع دستی در دانشگاه صاحب کرسی است در کنار دو هنرمند عرصه سفال دعوت به همکاری کردیم.

وی در پایان دربارهٔ حضور هنرمندان شهرستان در این دوره از جشنواره گفت: متاسفانه سفال محصولی شکننده است و برای همین با وجود پراکندگی بسیار خوب جغرافیایی که در این عرصه در کشور داریم و پیشکسوتانی که در همه جای کشور مشغول به کار می باشند؛ اما انتقال آثارشان به تهران مشکل است. برای همین معمولا ما از حضورشان در تهران محروم می شویم اما بخشی از آثار مربوط به حضور هنرمندان شهرستانی است که ما مغتنم می‌داریم.

پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال و سرامیک، تصویرسازی، مجسمه‌سازی، پوستر، عکاسی و کاریکاتور و بخش مقالات علمی از ۱۴ بهمن تا ۱۲ اسفندماه سال جاری؛ به دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در تهران و استان‌ها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.