هنر رنگرزی در کردستان احیا می‌شود

هنر رنگرزی یکی از هنر​های متداول در کردستان در زمان گذشته بوده که امروزه به‌علت زندگی ماشینی و ورود صنایع شیمیایی، این هنر رو به فراموشی نهاده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: در راستای احیای هنر رنگرزی معاونت صنایع دستی استان اقدام به راه​اندازی و تجهیز کارگاه رنگرزی در مجموعه صنایع دستی طالقانی سنندج، با بهره​گیری از توان اساتید رنگرزی استان کرده است.

الهی افزود: تجهیز و راه​اندازی این کارگاه گامی مؤثر در جهت احیاء هنر زیبای رنگرزی بوده و استفاده از رنگ​های طبیعی به جای رنگ​های شیمیایی اقدامی دیگر بوده، چرا که در سال‌های گذشته استفاده از رنگهای شیمیایی ضربه جبران‌ناپذیری را به فرش دستباف کشور وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این کارگاه از محل اعتبارات ملی هنرهای سنتی تجهیز و راه​اندازی شده است.

 

ایجاد ۷۰۰ شغل با ساماندهی کارگاه​های صنایع دستی

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان همچنین از طرح ساماندهی مجموعه کارگاه​های صنایع دستی در راستای ایجاد ۷۰۰ شغل پایدار در حوزه صنایع دستی استان خبر داد و تصریح کرد: ایجاد این مشاغل با دستور استاندار کردستان در اولویت کاری معاونت صنایع دستی برای توسعه اشتغال و ترویج صنایع دستی استان و معرفی آن به دیگر نقاط کشور و خارج از کشور قرار گرفته است.

الهی ادامه داد: با توجه به رایزنی​های انجام گرفته بنا به دستور استاندار کردستان و معاونت پشتیبانی و منابع انسانی استانداری کردستان پیگیری و اجرایی کردن طرح مذکور در راستای توسعه مشاغل صنایع دستی در حال اقدام است.

وی یادآور شد: مجموعه کارگاه​های صنایع دستی طالقانی در فضایی به مساحت دوهزار مترمربع بنا شده و بیش از ۲۰ سال است که به‌عنوان آموزشگاه رشته​های مختلف صنایع دستی مشغول به آموزش هنر​جویان و صنعتگران است.

الهی در ادامه تأکید کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با ارائه یک طرح گسترده در سه فاز اجرایی جهت توسعه اشتغال در رشته​های بافته​های داری، هنر​های چوبی، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک و مصنوعات چوبی با پیشنهاد اعتبار یک​هزار و ۴۰۰ میلیون ریالی به‌منظور ایجاد ۷۰۰ شغل متمرکز و پایدار برنامه​های خود را اجرایی و مطرح کرده است.

وی در پایان اظهار داشت: با حضور استاندار و سرپرست اداره‌کل و کارشناسان مربوطه بازدید​های میدانی از محل مجموعه کارگاه​های صنایع دستی واقع در خیابان طالقانی به عمل آمد و مقرر شد طراحی فاز اول اجرایی آن در آینده نزدیک تهیه و نسبت به تصویب نهایی آن اقدام شود./

 

خبرنگار: مژگان وفایی

A-910628-08

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.