هنر نمایشی تعزیه، برآمده از سوگواری‌های مذهبی

۰۳م آذر ،

سرپرست گروه تعزیه سیدالشهدا با بیان اینکه تعزیه برآمده از سوگواری‌های مذهبی است و خود نیز جزئی از سوگواری به‌شمار می‌رود عنوان کرد: ه هنوز تعزیه اصیل‌ترین و پرسابقه‌ترین هنرهای ایرانی و اسلامی است.

احمد عزیزی در رابطه با تعزیه و اجرای این هنر نمایشی در شب های قدر به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: تعزیه هنری آیینی، سنتی و مذهبی است، تعزیه هنری است که در تعامل با سه هنر نمایش، ادبیات و موسیقی بوده و با بیان داستان‌هایی از جمله تاریخ صدر اسلام، شهادت و شجاعت مولا به صورت شیبه خوانی و همراه موسیقی اثر گیرا و قدرتمندی را بر روی مخاطب خود می‌گذارد.

عزیزی در ادامه افزود: خواندن‌های درست و گیرا و به تصویر کشیدن موضوعی که روایت می‌شود در این هنر نمایشی امری مهم است.

وی بیان کرد: تعزیه معمولا با به اجرا درآمدن پیش‌خوانی نمایش مجلس اصلی آغاز می‌شود. تعزیه از قدیم به صورت قرار گرفتن مردم دور سن گرد اجرا می‌شده زیرا در این هنر نمایشی ارتباط با مردم باید نزدیک باشد، همچنین دکور و امکانات بسیاری برای اجرای آن لازم نیست.

عزیزی با بیان اینکه تعزیه برآمده از سوگواری‌های مذهبی است و خود نیز جزئی از سوگواری به‌شمار می‌رود عنوان کرد: در طول زمان رفته‌رفته با پیمودن مسیر تکاملی، انواع تعزیه‌ها به وجود آمد. هنر تعزیه، در طول زمان دچار تغییراتی شده است اما هنوز تعزیه اصیل‌ترین هنرهای ایرانی و اسلامی است. داخل مایه همیشگی تعزیه این است که این هنر همواره نبرد بین حق و باطل را نمایش می‌دهد.

وی تعزیه، نقالی، ائمه خوانی و پرده خوانی را از جمله آیین‌های نمایشی در ماه محرم دانست و عنوان کرد: تعزیه مختص محرم نیست و حداقل به تعداد روزهای سال مراسم تعزیه قابل اجرا داریم که تعدادی از آنها تعزیه عاشئرایی بوده و مابقی غیر عاشورایی می باشند. در روز تولد ائمه نیز مراسم تعزیه اجرا می‌شود همچنین تعزیه کمدی هم داریم از جمله تعزیه مختار.

عزیزی گفت: در تعزیه هماهنگی کامل بین اشعار و موسیقی حفظ شده به طوری که در هر اجرا با وجود تکراری بودن داستان اما با رعایت قواعد تعزیه و اجرای اصیل و سنتی برای تماشاگر حتی در خارج از کشور گیرایی و جذابیت وجود دارد.

انتهای پیام/۵۴/۵۳


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.