هنوز شورای عالی بیمه سلامت ایجاد نشده

۱۷م دیماه ،

بینا- رییس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم تابعیت صندوق‌های بیمه‌ای از سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت، تشکیل شورای عالی بیمه سلامت و کارشناسی تعیین تعرفه‌ها در این شورا را طبق قانون برنامه پنجم توسعه خواستار شد.
به گزارش بینا، سید شهاب‌الدین صدر به ایسنا، گفت: در قبل دبیرخانه شورای عالی بیمه کنونی در وزارت بهداشت بود اما پس از طرح نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و تشکیل وزارت رفاه، صندوق‌های بیمه و شورای عالی بیمه در وزارت رفاه مستقر شدند.
وی افزود: البته ما معتقدیم که بر اساس قوانین کشور و همچنین قانون برنامه پنجم توسعه، متولی امر سلامت وزارت بهداشت است و لذا صندوق‌های بیمه‌ درمان اگر به هر سببی در محل دیگری قرار دارند باید تابع سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت باشند.
صدر دربارهٔ جایگاه ساختاری شورای عالی بیمه سلامت گفت: این که گفته می‌شود محل دبیرخانه و شورای عالی بیمه سلامت کجا باید باشد، مباحثی ساختاری است که باید در داخل دولت حل شود. اما در هر شکل باید تابع سیاستگذاری وزارت بهداشت در حوزه سلامت باشند.
وی افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید تعرفه‌های دولتی و غیردولتی تشخیصی – درمانی در شورای عالی بیمه سلامت کارشناسی شود و به هیات دولت ارسال شود، اما تاکنون شورای عالی بیمه سلامت تشکیل نشده و این اقدام خلاف مسیر قانونی‌ در حال انجام است.
صدر ادامه داد: از نظر قانونی ما نیز خواستاریم که شورای عالی بیمه سلامت تشکیل و تعرفه‌ها در آنجا کارشناسی شود. البته همانطور که در قانون نظام پزشکی آمده، به لحاظ کارشناسی اعتقادمان آن بوده که تعرفه‌های بخش خصوصی باید توسط شورای عالی نظام پزشکی تعیین و ابلاغ شود.
وی ضمن انتقاد از بعضی اظهار نظرها که پیش از این مشکلات چند سال قبل حوزه سلامت را با تعرفه‌گذاری خدمات تشخیصی – درمانی بخش خصوصی از سوی نظام پزشکی مرتبط می‌دانستند، گفت: این درحالیست که طی دو سال اخیر که دولت تعرفه‌های بخش خصوصی را تصویب می‌کند مشکلاتی که به اشتباه به گردن نظام پزشکی می‌انداختند، برطرف نشده است. از طرف دیگر تعرفه‌گذاری نظام پزشکی مبنای تعرفه‌گذاری دولت قرار گرفته است که نشان می‌دهد سیر تعرفه‌گذاری نظام پزشکی درست بوده است.
صدر در این باره افزود: طی دو سال اخیر دولت برای تعرفه‌های گذاری بخش غیردولتی، درصدی را به تعرفه‌های نظام پزشکی اضافه می‌کند. البته نکته مهم‌تر در دو سال قبل میزان پرداخت هزینه‌ها از جیب مردم است که نه تنها این میزان پرداخت کم نشده بلکه بیشتر هم شده است؛ به طوری که قبل از مباحث مربوط به افزایش نرخ تورم و ارز و بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت، ۵۵ درصد هزینه‌های سلامت را مردم می‌پرداختند اما اکنون بنابر اعلام کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حدود ۷۰ درصد این هزینه‌ها را مردم می‌پردازند. این مباحث نشان می‌دهد قضاوت‌هایی که در قبل نسبت به عملکرد نظام پزشکی در تعرفه‌گذاری صورت می‌گرفت به لحاظ کارشناسی غلط بوده، مشکلات نظام سلامت ربطی به تعرفه‌گذاری نظام پزشکی نداشته و عملا هم ثابت شده که تعرفه‌گذاری نظام پزشکی درست بوده است.
رییس کل سازمان نظام پزشکی در پایان گفت: امیدواریم سه سال باقی مانده از برنامه پنج ساله پنجم تمام شود و همانطور که قانون مسیر خود را طی می‌کند، تعرفه‌گذاری بخش خصوصی نیز در نظام پزشکی انجام شود. البته ما در این زمینه اقدام کردیم و بر اساس استفساریه‌ای که از مجلس گرفتیم، اختیار تعرفه‌گذاری را داریم.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.