هنگام مسافرت به مناطق ساحلی به موج های شکافنده دقت کنید

اردیبهشت ۱۴۰۳

هنگام مسافرت به مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور مواظب موج های شکافنده باشند.

وحید چگینی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی درگفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به قرار گیری در فصل تابستان و البته اتمام ماه مبارک رمضان بسیاری از اشخاص برای کاهش خستگی به سواحل دریایی کشور ازجمله سواحل دریای خزر است که البته علاقه مندان به شنا در این دریا باید نکاتی را رعایت کنند.

وی افزود: شنای مطمئن در دریا همانند شنا در دریاچه ، سد یا استخر آب نیست علاوه بر مهارت در شنا باید ویژگی شنا در آب دریا را نیز شناخت، مهمترین نکته، دوری جستن از جریان های ساحلی است، آگاهی از چگونگی شنا در سواحل دریا می تواند به اشخاصی که قصد شنا در دریا را دارند کمک کند تا دچار مشکل نشوند.

چگینی تصریح کرد: موج و جریان های ناشی از آن، به ویژه جریان شکافنده، یکی از دلایل اصلی تلفات انسانی ناشی از شنا در سواحل است چنانچه بیشتر جریان های ساحلی به سبب حضور امواج و شکست آن ها ایجاد می شوند و این جریان ها آنقدر قوی می باشند که حتی ممکن است شنا گران ماهر هم غرق کند.

وی اظهار داشت: این جریان را می توان با رفتن روی یک آلاچیق یا سقف خودرو با چشم ملاحظه کرد .چنانچه در ساحل دریای خزر ( به ویژه از آستارا تا نکا) در بستر دریا ممکن است یک یا چند بر آمدگی ماسه ای وجود داشته باشد چنانچه اگر روی برآمدگی ماسه ای پایتان را بگذارید تصور می کنید که عمق آب کم است .

ولی با کمی جابجایی ناگهان عمق آب افزایش می یابد بنابراین باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید و البته اگر به توان بدنی خود برای شنا کردن در حالت دریای مواج و شناور نگه داشتن خود بر روی موج اطمینان ندارید وارد دریا نشوید و قدرت خود را در اینجا آزمایش نکنید.

چگینی در ادامه گفت: موقعی که در مسیر جریان شکافنده قرار گرفتید هیچگاه با آن مبارزه نکنید و خلاف جهت جریان به سوی ساحل شنا نکیند بنابراین آرام باشید و با جریان همراه شوید، لحظاتی خود را روی آب نگه دارید یا اینکه به موازات ساحل شنا کنید تا از جریان شکافنده خارج نشوید البته توجه داشته باشید که جریان شکافنده با حرکت به سوی دریا در آب دریا مستهلک می گردد و آنگاه به حالت مورب به طرف ساحل شنا کنید. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.