هوشنگ کامکار: کامکارها اهل صحبت نیستند، کار می‌کنند

 سرپرست گروه کامکارها گفت: اجازه دهید کامکارها هم کمی از خودشان تعریف کنند. فکر کنم دو درصد تعریف در مقابل ۹۸ درصد تعریف دیگران از خودشان اشکالی نداشته باشد. البته کامکارها اهل صحبت نیستند و بیشتر کار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشست خبری که صبح ۱۶ مهرماه برای تشریح جزییات کنسرت کامکارها در تالار وحدت برگزار شده بود، هوشنگ کامکار در سخنانی مطرح کرد: واژه تفاوت واژه بسیار خوبی است و البته بیشتر موزیسین‌هایی که کاری را ارائه می‌دهند باید نوآوری هم داشته باشند.

او در عین حال گفت: این در حالی است که نوآوری معنای گسترده‌ای دارد و در واقع از نوعی دگرگونی سخن می‌گوید.

سرپرست گروه کامکارها اظهار کرد: کنسرت آتی ما «کنسرت ۹۱ کامکارها» نام دارد که فکر می‌کنم کار جذابی باشد و در واقع قطعات متنوعی را برای شنوندگانمان در نظر گرفته‌ایم.

کامکار درباره جزییات این کنسرت گفت: بخش اول و دوم کنسرت بر روی موسیقی سازی تاکید دارد و بخش گروه‌نوازی «بهار خرم» نام دارد. بخش اول اجرا شامل قطعاتی ساخته پشنگ کامکار است و ارسلان کامکار نیز با ساز او هنرنمایی خواهد کرد.

او افزود: اردشیر کامکار نیز با ساز کمانچه قطعاتی پرتکنیک و شاد را می‌نوازد و یکی از مهم‌ترین قسمت‌های اجرا تکنوازی کمانچه اردشیر است. از او خواسته‌ام کار پرتکنیک و پرمحتوایی را ارائه دهد و امیدوارم مخاطبان بتوانند با اثر او ارتباط بگیرند.

هوشنگ کامکار درباره قسمت بعدی این کنسرت گفت: قسمت آخر تصنیفی با عنوان «شوریدگان» را شامل می‌شود که با شعری از مولانا بوده و از ساخته‌های اردشیر است. در واقع می‌توانم بگویم این کنسرت را پشنگ و اردشیر سرپرستی کرده‌اند.

کامکار با بیان اینکه بخشی از این کنسرت به اجرای تکنوازی اردوان کامکار اختصاص دارد، اظهار کرد: سالهاست که اردوان تکنوازی نکرده است. کنسرت‌های پیشین ما در سه قسمت اجرا می‌شد و در قسمت سوم آن اردوان به دنیای موسیقی معرفی می‌شد اما در کنسرت آتی از او خواهش کردم که قطعه‌ای را تکنوازی کند.

سرپرست گروه کامکارها درباره جزییات تکنوازی اردوان کامکار گفت: اردوان قطعه‌ای به نام «ریزدانه‌های الماس» را ساخته که قطعه‌ای دارای تکنیک‌های بسیار قوی، احساسی و جذاب است که شنونده می‌تواند با آن ارتباط بگیرد.

این آهنگساز همچنین گفت: بعد از یک تنفس کوتاه بخش بعدی کنسرت به موسیقی کردی اختصاص خواهد داشت و قطعات زیبایی از این موسیقی که در سال‌های گذشته نیز اجرا شده‌اند پخته‌تر و جذاب‌تر اجرا می‌شوند.

کامکار تاکید کرد: ادعایی در زمینه نوآوری نداریم اما شکل دیگری به قطعاتمان داده و آنها را اجرا خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این نشست خبری، هوشنگ کامکار گفت: می‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و کمی از کامکارها تعریف کنم.

او در این رابطه گفت: شما در این کنسرت صدای بیژن را خواهید شنید که عضوی از کامکارهاست. او کسی است که برای اولین بار در موسیقی ملی ساز دف را معرفی کرد که این ساز حتی با ارکسترهای سمفونیک خارجی نیز به روی صحنه می‌رود.

کامکار افزود: موسیقی فیوژن برای اولین بار در باله «هزار و یک شب» به کارگردانی یک هنرمند لبنانی به روی صحنه رفت که بنده در آن موسیقی آنها را با موسیقی ایرانی ارکستر سمفونیک تلفیق کردم.

سرپرست گروه کامکارها معتقد است: پس از استاد فرامرز پایور که بزرگترین سنتورنواز مدرن ایران بود، اردوان توانست با کارهایش سنتورنوازی معاصر ایران را پرتکنیک‌تر و با استفاده از تمام ظرفیت‌های سنتور ارائه دهد و امروز جوانان کارش را دنبال می‌کنند.

او درباره اردشیر کامکار نیز گفت: او یکی از تکنوازان کمانچه است که توانست با تمام تکنیک‌ها کمانچه را بنوازد و از ظرفیت‌های این ساز استفاده کند و اکنون هم می بینیم که او چقدر محبوبیت دارد.

هوشنگ کامکار در ادامه سخنانش گفت: گروه کامکارها همان گروهی است که برای اولین بار پس از انقلاب با همخوان و نوازنده خانم به روی صحنه رفت و باید بگویم به زعم بنده در تاریخ موسیقی ایران تنها یک نفر توانست این سازمان را مدیریت کند و آنقدر شهامت داشته باشد که احساسات خود را به دست دیگران نسپارد.

او افزود: کامکارها برای اولین بار شعر معاصر را به کار گرفته‌اند و قطعا شما «در گلستانه» با شعری از سهراب سپهری را شنیده‌اید.

سرپرست گروه کامکارها با بیان اینکه بعضی از موزیسین‌ها بیهوده از خود تعریف می‌کنند، گفت: همیشه به اعضای کامکارها می‌گویم متعادل رفتار کنند. نه خیلی خاکی باشند و نه متکبرانه صحبت کنند. به فرض به ارسلان می‌گویم اگر کسی از تو پرسید موسیقی بلد هستی یا نه؟ تو فقط پاسخ بده که ویولن می‌زنم و مایستر ارکستر سمفونیک تهران هستم.

کامکار در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه «آیا فکر نمی‌کنید مصاحبه نکردن شما باعث فاصله کامکارها با مردم می‌شود؟» گفت: من نمی‌گویم اهل مصاحبه کردن نیستم اما هیچ گاه مصاحبه‌ای را انجام نمی‌دهم که از من بپرسند چند تا بچه داری؟ و یا دیروز کجا بودی؟ ترجیح می‌دهم مورد نقد قرار گیرم نه اینکه سوال‌هایی از من پرسیده شود و دردی از مردم را هم دوا نکند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چرا کامکارها از خواننده میهمان استفاده نمی‌کنند، گفت: در گروه کامکارها همه یکسان هستند و از طرفی نمی‌توانم به یک خواننده بگویم که شما فقط کارهای مرا بخوانید.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست اردشیر کامکار نوازنده کمانچه در سخنانی گفت: قطعاتی که بنده در کنسرت آتی اجرا خواهم کرد گردشی در دستگاه نوا است و سعی کرده‌ام که ریتم را به خوبی در آن به کار برده باشم و نهایتا به اوج برسم که در این راستا از تکنیک‌های کمانچه و آرپژها استفاده کردم که امیدوارم جذابیت داشته باشد.

در بخش دیگری از این نشست محمدحسن توتونچیان مدیر شرکت فرهنگی هنری ققنوس درباره جزییات بیشتر «کنسرت ۹۱ کامکارها» توضیح داد: این کنسرت ۲۰ و ۲۱ مهرماه در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد که روز اول در یک سانس و روز دوم در دو سانس اجرا می‌شود.

او ادامه داد: این کنسرت شامل سه بخش می‌شود که بخش اول آن مقام افشاری و نوا،‌ بخش دوم تکنوازی سنتور اردوان کامکار با عنوان «ریزدانه‌های الماس» و بخش سوم موسیقی کردی را شامل می‌شود.

توتونچیان تاکید کرد: بخش کردی این کنسرت متفاوت از کنسرت‌های گذشته است و با اجرای سال‌های گذشته تفاوت دارد.

او با بیان اینکه کنسرت کامکارها اسپانسر ندارد،‌گفت: ققنوس نیازی به اسپانسر ندارد اما از سوی دیگر نقدهایی که بر ما شد مبنی بر اینکه چرا بنرهای اسپانسر روی صحنه اجرا قرار می‌گیرند، تصمیم گرفتیم این بار از اسپانسر استفاده نکنیم چرا که آنها نیز شرایط خاص خود را دارند.

منبع: ایسنا


موسیقی ایرانیان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.