هیات مذاکره‌کننده ایران راهی وین شد

آخرین مرحله قبل از ورود به تهیه پیش‌نویس توافق جامع

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
محمدجواد ظریف، رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به همراه سایر اعضای تیم مذاکره کننده، صبح امرروز (دوشنبه) برای برگزاری سومین دور از مذاکرات ایران و ۱+۵ راهی وین شد.

قرار است سومین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ دربارهٔ گام نهایی ۱۹ و ۲۰ فروردین در مقر سازمان ملل ماه در وین برگزار شود.

در این دور از مذاکرات، تعدادی از مشاوران حقوق بین‌الملل نیز تیم مذاکره‌کننده ایران را همراهی می‌کنند.

کاترین اشتون نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران دوشنبه شب (۱۸ فروردین) در ضیافت شام با محمدجواد ظریف دیدار می‌کند.

محور این شام کاری رایزنی دربارهٔ آخرین مواضع، دیدگاه‌ها و جمع‌بندی مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ است که در ۱۴ تا ۱۶ فروردین ماه در وین برگزار شد.

دومین دور مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ به ترتیب به سرپرستی حمید بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت با محوریت بررسی جزئیات فنی و سیاسی و حقوقی عناصر گام نهایی در چارچوب توافق ژنو هفته قبل برگزار شد.

در این گفت‌وگو‌ها موضوعاتی از جمله غنی‌سازی، راکتور تهران، همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران در ادامه مذاکرات وین ۲ قرار داشت.

به گفته حمید بعیدی‌نژاد، رئیس هیات مذاکره‌کننده کارشناسی ایران این گفت‌وگو‌ها مفید بود و دو طرف با رویکردی مثبت مذاکرات را برای رسیدن به درک مشترک از ایده‌های دو طرف دنبال کردند.

مقامات ایران و آمریکا اعلام کردند که مذاکرات فروردین ماه نیز به بررسی جزئیات گام نهایی و رسیدن به یک درک مشترک منحصر خواهد شد.

یک مقام آمریکایی هفته قبل در جمع خبرنگاران اظهار کرد که مذاکرات ایران و ۱+۵ در اردیبهشت‌ماه وارد مرحله تدوین و تهیه پیش‌نویس توافق می‌شود.

به گزارش ایسنا، سومین دوره مذاکرات ایران و ۱+۵ دربارهٔ گام نهایی در حالی هفته جاری برگزار می‌شود که از اجرای گام نخست توافق ژنو حدود سه ماه می‌گذرد و دو طرف نسبت به اجرای این توافق تا کنون ارزیابی مثبتی داشتند. در عین حال بعضی اقدامات از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا در تصویب قطعنامه‌های تحریمی و نیز حقوق بشر خشم مقامات و مسئولان ایران را برانگیخته است.

مقامات ایرانی این رویکرد مقامات اروپا و آمریکا را خلاف روح توافق ژنو و برهم زننده مذاکرات می‌دانند.

اتحادیه اروپا هفته قبل طی اقدامی ضدایرانی قطعنامه حقوق بشری‌ای را تصویب کرد که از نظر مقامات ایرانی مداخله در امور داخلی ایران و غیرواقعی اعلام شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.