هیولای ۴۹۵ اسب‌بخاری جگوار با قیمت پایه ۳۲۰ میلیون تومان

۳۰اردیبهشت،

هیولای ۴۹۵ اسب‌بخاری جگوار با قیمت پایه ۳۲۰ میلیون تومان

سریع‌ترین F-type ساخت جگوار تابستان امسال وارد بازار خواهد شد. این نمونه از جعبه‌دنده ۸سرعته هوشمند و سیستم تعلیق دوجناغی بهره می‌برد و شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن به تنها ۴٫۲ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «ممتاز» به نقل از خبر آنلاین، جگوار در سال ۱۹۶۱/۱۳۴۰ خودروی E-type را رونمایی کرد. این خودرو بسیار‌زود به یک نمونه افسانه‌ای تبدیل شد وانزو فراری آن را «زیباترین خودرویی که تاکنون تولید شده» نامید. با این حال جگوار تولید E-type را در سال ۱۹۷۴/۱۳۵۳ متوقف کرد و سعی کرد روی تولید سدان‌ها و کوپه‌های لوکس تمرکز کند. این شرکت تصمیم دارد تابستان امسال و پس از گذشت ۴۰ سال نمونه F-type را که جانشین E-type افسانه‌ای خواهد شد، این‌بار با موتور قدرتمند ۴۹۵ اسب‌بخاری، کنترل‌ انطباقی و البته ظاهری شبیه به نسل پیشین خود رونمایی کند. در طراحی این خودرو و بهبود بهره‌وری آن تلاش شده این وقفه ۴۰ ساله در برابر خودروسازانی مانند پورشه جبران شود.

بهینه‌سازی آیرودینامیک

شاسی آلومینیوم ۲۵۶ کیلوگرمی این خودرو سبک‌ترین شاسی تولیدشده توسط جگوار است. در سرعت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتربرساعت اسپویلر فعال عقبی این خودرو می‌تواند نیرویی روبه‌پایین به این نمونه سبک وارد کند که پایداری آن را در بالاترین سرعت‌ها حفظ کرده و بدنه F-type را نزدیک به زمین نگه دارد. طراحان تلاش کرده‌اند هر جا که ممکن است، مقاومت هوا را کاهش دهند، به این منظور دسته‌های در نیز زمانی که به آنها نیازی نیست، به داخل جمع خواهند شد.

۳ نمونه تازه

جگوار سه نمونه متفاوت از F-type را رونمایی خواهد کرد که قدرتمندترین آنها (F-type V8 S) از موتور ۵ لیتری با آرایش V8 و قدرت ۴۹۵ اسب‌بخار بهره می‌برد. شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو به زمانی معادل ۴٫۲ ثانیه نیاز دارد و حداکثر سرعت آن ۳۰۰ کیلومتربرساعت خواهد بود. (سرعت نهایی مدل اولیه که از موتور V6 بهره می‌برد، ۲۶۰ کیلومتربرساعت است)

جعبه‌دنده ۸سرعته هوشمند

برای این خودرو جعبه‌دنده خودکار هشت‌سرعته هوشمند طراحی شده که می‌تواند با ردیابی شرایط و سبک رانندگی فرد، یکی از ۲۵ برنامه از پیش ‌تعریف شده را برای تغییر دنده انتخاب کند. به عبارت دیگر سیستم با شناسایی نحوه شتاب‌گرفتن راننده، ترمز کردن او و دور زدن‌ها دنده را تغییر خواهد داد. این سیستم می‌تواند با نظارت بر نیروی G تا زمانی که خودرو وارد مسیر مستقیم نشده از تغییر دنده آن اجتناب کند.

سیستم تعلیق انطباقی

سیستم تعلیق دو جناغی مورد استفاده در این خودرو می‌تواند حرکات شاسی خودرو را هر ثانیه ۱۰۰ یکبار و حرکات مرتبط با تغییر جهت فرمان را هر ثانیه ۵۰۰ بار ثبت و کنترل کند. در نتیجه شوک‌های وارد به خودرو و چرخ‌ها به خوبی کنترل شده و خودرو نرم حرکت خواهد کرد. این سیستم به خوبی درصد وزن خودرو را که روی تایر راست جلو در حین چرخش به چپ وارد می‌شود (و بالعکس)، پیش‌بینی کرده و شرایط را به کنترل درمی‌آورد.

کنترل بهره‌وری توسط مشتری

راننده می‌تواند مطابق با عادات خود در حین رانندگی تغییراتی را در خودرو ایجاد کند. به عنوان مثال او می‌تواند با استفاده از صفحه لمسی که روی داشبورد تعبیه شده فرمان یا سیستم تعلیق را نرم یا مقاوم‌تر از پیش تغییر دهد. علاوه بر این راننده می‌تواند حساسیت جعبه‌دنده را در ارتقای دنده‌ها بالاتر ببرد یا پاسخ‌دهی موتور را مطابق با نیاز خود تنظیم کند. قیمت این خودرو از ۹۲هزار دلار آغاز خواهد شد.

دوشنبه ۳۰ اردیبهشت   ۱۴:۲۵

منبع: عصر خودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.