هیچ خطری زمین را تهدید نمی‌کند/ شایعه پایان دنیا پایه علمی ندارد

۲۸م آذر ،

به گزارش خبرنگار مهر، با آغاز شدن ماه دسامبر و نزدیک شدن به تاریخ شایعه پایان دنیا این باورهای نادرست قوت خاصی به خود گرفتند، در همین راستا دانشمندان و ستاره شناسان به شدت تلاش کردند با تکذیب این خبرها توجه عمومی را از شایعه پایان دنیا به سمت تبعات و عواقبی جلب کنند که این مسئله روی کودکان و نوجوانان خواهد داشت.

این واهمه های بی اساس بر پایه سوء تفسیر تقویم مایاها شکل گرفته است. در روز ۲۱ دسامبر، تاریخ انقلاب زمستانی، یک سیکل تقویمی که از آن با عنوان سیزدهمین ” باکتون” یاد می گردد به پایان خواهد رسید. اگرچه علمای مایا بر این باور می باشند که این قوم باستانی در این تاریخ شاهد آخرالزمان نخواهد بود اما شایعاتی در این زمینه شکل گرفته است که یک اتفاق کیهانی سبب می گردد زندگی زمین در این تاریخ به پایان برسد. 

از آنجا که بحث رخداد یک اتفاق کیهانی مطرح می گردد ناسا هم وارد بحث شده است. این سازمان فضایی با پاسخ به پرسشهای علمی تلاش کرده است شایعاتی که در این رابطه وجود دارد را تکذیب کند. یکی از این شایعات توهم برخورد یک سیاره قرمز رنگ با زمین در تاریخ ۲۱ دسامبر است که سبب کشته شدن همه انسانهای روی زمین می گردد. 

حقیقت امر اینجا است که ستاره شناسان امروز در تشخیص اشیاء نزدیک به زمین عملکرد قابل قبولی دارند و گفته می گردد که هر سیاره سرگردانی که قرار باشد در این تاریخ به زمین برخورد کند باید از هفته ها قبل در آسمان بین زمین و ماه به عنوان یک جسم درخشان قابل ملاحظه باشد. 

یکی از این شایعه ها این است که زمین در تاریخ ۲۳ تا ۲۵ دسامبر در تاریکی مطلق فرو می رود که بی اساس بودن این شایعه دانشمندان ناسا را به شدت شگفت زده کرده است.

گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر در این زمینه گفتگویی را با دیوید موریسون – زیست اخترشناس مرکز پژوهشی ایمز ناسا و رئیس مرکز مطالعه حیات درکیهان کارل سگان و دانشمند ارشد موسسه علوم قمری ناسا دربارهٔ این شایعات انجام داده است. 

دیوید موریسون در این گفتگو با تأکید بر اینکه ۱۰ سال پیش به ایران سفر کرده و جمهوری اسلامی ایران را کشور فوق العاده ای دیده است، شایعات بی اساس پایان دنیا را تکذیب کرد. 

* خبرگزاری مهر؛ گروه فناوریهای نوین: آیا هیچ گونه تهدیدی در سال ۲۰۱۲ زمین را تهدید می کند؟

– دیوید موریسون: خیر، البته به غیر از گرمایش زمین که بزرگترین تهدید بلندمدت سیاره ما به شمار می رود. 

* منشاء داستان ” خاموشی کامل” زمین در تاریخ ۲۳ تا ۲۵ دسامبر چیست؟

– این ایده به قدری بی پایه است که من نمی دانم منشأ آن کجا است. این ایده ناشی از جنون، چند هفته پیش از وسط ناکجا آباد سر در آورد و هیچ پایه علمی برای آن وجود ندارد. 

وی اعتقاد دارد که آنچه در نظر عده ای یک ایده خنده دار و در نظر عده ای دیگر تنها یک شایعه به نظر می رسد، سببات نگرانی های جدی را برای بعضی اشخاص به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم کرده است. 

* آیا این امکان وجود دارد که بعضی از اجسام کیهانی به نوعی با زمین همتراز شوند که به زمین صدمه بزنند، یا آن را تخریب کنند؟

– در ماه دسامبر هیچ همترازی وجود ندارد. حتی اگر هم وجود داشته باشد این مسئله هیچ صدمه ای به زمین وارد نمی کند. تنها موردی که می تواند به زمین صدمه بزند و یا آن را نابود کند یک برخورد و تصادم با اجسام بزرگی چون یک خرده سیاره بزرگ خواهد بود. درست مثل خرده سیاره ای که ۶۵ میلیون سال پیش به زمین برخورد کرد و سبب انقراض دایناسورها شد. 

اما امروز هیچ خطری زمین را تهدید نمی کند. 

آیا خطر برخورد یک شهاب سنگ و یا یک خرده سیاره در آینده نزدیک با زمین وجود دارد؟

 خیر به هیچ عنوان.

………………..

گفتگو از مریم صفایی


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.