هیچ دولتی نمی‌تواند پزشک خانواده را اجرا نکند

۰۴ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده براساس مصوبات برنامه های چهارم و پنجم توسعه است،‌ گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند و حق ندارد پزشک خانواده را اجرا نکند.

 فاطمه رخشانی در حاشیه نشست مجریان پزشک خانواده در پاسخ به پرسش تسنیم،‌ مبنی بر اینکه آیا مصوبات پزشک خانواده که در حال حاضر به اجرا در می‌آید در دولت آینده تضمین اجرایی دارد،‌ اظهار داشت: اجرای پزشک خانواده مصوبه برنامه‌های توسعه چهارم و پنجم قانون است و هیچ دولتی حق ندارد و نمی‌تواند پزشک خانواده را اجرا نکند.

وی افزود: در حال حاضر ما دیگر پزشک خانواده آزمایشی و پایلوت نداریم و اکنون نیز در ۱۰ استان کشور و ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی خانواده به اجرا در آمده است که ۲ استان مازندران و شیراز نیز وارد سطح ۲ و ۳ شده‌اند.

 رخشانی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی که امسال طرح پزشک خانواده را به اجرا در آورده‌اند نسبت به دانشگاه‌های که سال قبل این طرح را اجرا کردند پیشرفت بهتری داشته اند زیرا از تجربه دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر بهترین استفاده را داشتند.

وی در ادامه پرسش‌ها مبنی بر اینکه بیمه‌ها در حال حاضر به چه صورت در طرح پزشک خانواده نقش ایفا می‌کنند بیان داشت: حضور بیمه‌ها بهتر شده است و امروز شاهد آن هستیم که کسی عنوان نمی‌کند پزشک خانواده وجود نداشته باشد و بیمه‌ها نیز به این مسئله واقف شده‌اند که اجرای طرح پزشک خانواده می‌تواند سبب صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های سلامت باشند بر این اساس با ظرفیت بهتری به مسئله پزشک خانواده ورود پیدا کرده‌اند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه پاسخ به پرسش ها مبنی بر چگونگی اجرای طرح پزشک خانواده در استان تهران گفت: تهران بسیار متفاوت از شهرهای دیگر کشور است. زیرا پذیرش شهرهای دیگر نسبت به پزشک خانواده بهتر است مردم تهران است و این مسئله را نیز باید در نظر داشت که جمعیت تهران نیز بسیار بیشتر بوده و باید مسائل بودجه‌ای آن را در نظر داشت.

رخشانی تصریح کرد: به این دلایل اگر می‌خواهیم طرح پزشک خانواده را در تهران اجرا کنیم باید به صورتی اقدام کنیم که اگر این طرح‌ را در تهران آغاز کردیم اطمینان داشته باشیم که پزشک خانواده در تهران ادامه خواهد داشت.

وی در تشریح بعضی نارضایتی‌ها از اجرای طرح پزشک خانواده افزود: ما این نارضایتی‌ها را در آغاز اجرای طرح پزشک خانواده مانند هر طرح تازه دیگری پیش بینی می‌کردیم ولی این به مفهوم آن نیست که این طرح شکست خورده است و طرح پزشک خانواده با قدرت بیشتر در استان‌ها به وسیله دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ارتقای سلامت مردم کشور ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،صبح امروز نشست مجریان طرح پزشک خانواده در بعضی از استان‌های کشور با حضور معاون بهداشتی وزارت بهداشت برگزار شد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.