هیچ نظارت و کنترلی بر صرافی‌ها نمی شود

۲۰م آذر ،

بینا- یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: نظارت و کنترل دقیقی بر صرافی ها نمی شود و در شأن بانک مرکزی نیست که مستقیم با صرافی‌ها در ارتباط باشد.
به گزارش بیناف شاهین شایان آرانی به ایلنا اظهار داشت: موضوعیت راه‌اندازی بورس ارز از روز اول در قالب تعریف صورت گرفته اشتباه بود. بورس یعنی بازار سرمایه و ارز جزیی از بازار پول است، شاید بعضی از مسئولان می‌خواستند که معاملات ارزی را به سمت بورس و نظارت‌های بازار سرمایه رسمی هدایت کنند و بورس اوراق بهادار تهران هم به درستی این حرکت را نپذیرفت، چرا که طبق قانون، سازمان بورس و اوراق بهادار وظیفه نظارت بر بازار سرمایه را دارد و نه بازار ارز و غیره.
وی افزود: نظارت‌ها و مکانیسم‌های معاملات بازار ارز کاملا متفاوت از بازار سرمایه است. فضای معاملاتی ارز را باید بانک مرکزی به وجود آورد و نظارت و مسئولیت‌ها بر عهده بانک مرکزی است.
شایان آرانی خاطر نشان کرد:  کلیه بانک‌ها در کشور با نظارت بانک مرکزی باید مراکز یا اتاق معاملاتی برای ارائه ارز درست کنند، مانند اکثر کشورهای دیگر که صرافی‌ها زیر نظر مستقیم بانک‌ها عمل می‌کنند.
وی تصریح کرد:مثلا در ترکیه و مالزی وارد فرودگاه که می‌شوید صرافی‌هایی می باشند که زیر نظر یک بانک عامل فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید در آنجا پولتان را تغییر دهید. در کشور ما صرافی‌ها معمولا معاملات ارزی خرد و بانک‌ها معاملات ارزی کلان را انجام می‌دهند.
شایان آرانی گفت:در شأن بانک مرکزی نیست که مستقیم با صرافی‌ها در ارتباط باشد. اگر صرافی‌ها هم زیر نظر بانک‌ها اداره شوند بسیار قانونمندتر و رسمی‌تر خواهند شد. من معتقدم اگر قرار است مدیریت صرافی‌ها همانند قبل باشد بهتر است که هر چه زودتر جمع‌آوری شوند، چرا که صرافی‌ها هم در نوسان‌های ارزی اخیر بی‌تاثیر نبودند و نظارت و کنترل صحیحی بر آنها اعمال نشد.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.