واثق: گفت‌وگو‌های ملی در یمن نمایشی برای کاهش درگیری‌هاست

۲۲خردادماه،

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: از آن جا که دولت یمن نماینده حقیقی مردم این کشور نیست، گفت‌وگو‌های ملی تنها سرپوشی بر مشکلات جامعه خواهد بود.

محمد واثق، عضو هیات علمی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بیداری اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با آغاز دور تازهی از گفت‌وگو‌های ملی در یمن عنوان کرد: آرایش گروه‌ها و احزابی که در وقایع یمن دخیل بده و سهم دارند در این مذاکرات به صورت متوازن نقش نداشته و ترکیب‌بندی احزاب در گفت‌وگو‌های ملی یمن مناسب نیست.

او افزود: علاوه بر این بسیاری از احزاب و گروه‌هایی که در گفت‌وگو‌های ملی یمن نقش دارند، خود تصمیم ‌گیرنده نهایی نیستند.

واثق با بیان این که در تحولات یمن و حتی در اردن و لیبی مردم تصمیم گیرنده نهایی نبوده‌اند خاطرنشان کرد: متاسفانه در این کشور مردم و گروه‌های انقلابی نتوانسته‌اند امور کشور را در دست گرفته و خواسته‌های‌شان را عملی کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: در کشورهای تحول یافته‌ای مانند یمن به صورت فرامنطقه‌یی عمل می‌شود. به ویژه آمریکا به نمایندگی از سایر قدرت‌های بزرگ جهان در امور داخلی این کشورها دخالت کرده و این دخالت‌ها مانع از تحقق خواسته‌های انقلابیون در این کشورها می‌شود.

وی افزود: مذاکرات ملی یمن درصورتی به نتیجه خواهد رسید و در شرایطی احزاب و گروه‌ها می‌توانند آرامش از دست رفته را به کشور باز گردانند که خود تصمیم‌گیرنده نهایی در مذاکره باشند و سایر قدرت‌های خارجی در گفت‌وگو‌های ملی یمن نقش ایفا نکنند.

واثق با بیان این که دولت فعلی یمن با برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها و خارجی‌ها روی کار آمده است، عنوان کرد: دولت این کشور به طور حقیقی نماینده مردم یمن نبوده و مذاکرات ملی یمن می‌تواند سرپوشی بر مشکلات و تنش‌های داخلی در جامعه باشد ولی به نظر نمی‌رسد بتواند خواسته‌های واقعی ملت یمن را محقق کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به حضور گسترده حزب علی عبدالله صالح در مذاکرات ملی یمن تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های شرکت کننده در این گفت‌وگو‌ها حزب صالح است که خود متهم ردیف اول در کشتار و سرکوب مخالفان یمن در حکومت قبلی بوده و او جزو کسانی است که مردم یمن خواستار محاکمه او بودند و اگر قرار باشد حزب چنین فردی بیش‌ترین نفوذ را در مذاکرات ملی یمن داشته باشد، مشخص است که این مذاکرات تنها برای کاهش درگیری‌ها بوده است و نه حل قعطی مشکلات مردم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.