واحدهای قطعه‌سازی یک هفته تعطیل می‌شوند

۱۱اردیبهشت،

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران از تعطیلی یک هفتگی واحدهای قطعه‌سازی کشور به سبب عدم ارائه سفارش تولید از سوی خودروسازان و نبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه خبر داد.

به گزارش Consbank، به نقل از ایسنا ساسان قربانی در نشست خبری اظهار کرد: متاسفانه اقدامات شورای رقابت سبب قفل شدن بازار خودرو و ایجاد بحران نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه شده است.

وی با بیان این‌که در یک هفته آینده واحدهای قطعه‌سازی به سبب نبود نقدینگی و همچنین نبود سفارش تولید از سوی خودروسازان تعطیل خواهند بود، خاطرنشان کرد: در صورت ادامه وضعیت فعلی با کمال تاسف باید بگویم که تعطیلی یک هفتگی صنعت قطعه ادامه‌دار شده و تولید قطعات به طول کلی متوقف خواهد شد.

در ادامه این نشست گلوردی گلستانی – رییس انجمن قطعه‌سازان ایران – اظهار کرد: شورای رقابت در دو ماهه قبل بارها اعلام کرده که قیمت خودروها کاهش می‌یابد در حالی که خودشان شاهند هیچ کالایی وجود ندارد که در یک سال اخیر قیمت آن افزایش نیافته باشد.

وی با بیان این‌که صنعت قطعه و خودرو بالغ بر ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارند، خاطرنشان کرد:‌ در سه ماهه اخیر ضرر و زیان ده‌ها میلیارد تومانی به قطعه‌سازان و خودروسازان وارد شده که مشخص نیست چگونه باید جبران شود.

رییس انجمن قطعه‌سازان ایران‌ دستورالعمل قیمتی شورای رقابت را قابل اجرا ندانسته و خاطرنشان کرد: خودروسازان در قبل قیمت‌ها را مطابق با تورم افزایش داده‌اند حال اگر ملزم به کاهش قیمت شوند طبیعتا نرخ قطعات دریافتی را کاهش خواهند داد که این به معنای نابودی رسمی صنعت قطعه خواهد بود.

فرهاد به‌نیا – عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران – نیز در این نشست اظهار کرد:‌ خودروسازان و قطعه‌سازان دوست ندارند قیمت این محصولات افزایش یابد زیرا سبب کاهش فروش خواهد شد با این حال به سبب تورم موجود چاره‌ای جز این وجود ندارد.

وی با بیان این‌که تا امروز حدود ۱۳۵ واحد قطعه‌سازی تعطیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: ما تمایلی به تعطیلی خطوط تولید نداریم اما زمانی که پولی برای تامین مواد اولیه وجود ندارد چگونه می‌توانیم به تولید ادامه بدهیم.

به‌نیا تصریح کرد:‌ اگر هم‌اکنون به داد صنعت خودرو و قطعه نرسیم ارزی که باید صرف واردات دارو و مواد غذایی شود صرف واردات خودرو خواهد شد.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.