واحدهای نهضت ملی مسکن ۱۸ تا ۲۴ ماهه تکمیل می‌شود

براساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، احداث واحدهای نهضت ملی مسکن بین ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان می‌برد و نیمی از هزینه ساخت از طریق وام تامین خواهد شد.

واحدهای نهضت ملی مسکن ۱۸ تا ۲۴ ماهه تکمیل می‌شود

به گزارش ممتاز نیوز، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، اطلاعاتی را درخصوص میزان تسهیلات، متراژ، هزینه ساخت و مدت زمان اجرای واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن ارایه کرد. بر اساس اعلام محمود محمودزاده، طبق برآوردی که آذرماه سال گذشته انجام شد هزینه هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است که واحدهای اولیه در ماههای آینده با همین مبلغ تحویل می‌شود. او همچنین گفت که ساخت واحدهای مسکونی ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان می برد و ک سانی که پالایش می شوند به پروژه های در حال احداث معرفی خواهند شد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: عملیات اجرایی ۴۴۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در ۶ ماه گذشته آغاز شده است. در مجموع تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در دست اجراست که از این تعداد واحد ۵۳۶ هزار واحد شهری، ۱۵۸ هزار واحد روستایی و ۱۴۷ هزار واحد نیز توسط مردم با دریافت تسهیلات در حال ساخت است. واحدهای در حال ساخت طرح نهضت ملی مسکن تا پایان تابستان سال جاری به ۲ میلیون واحد می‌رسد.

تامین ۵۰  درصد هزینه تمام شده نهضت ملی مسکن از تسهیلات بانکی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد هزینه تمام‌شده واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن از تسهیلات بانکی تامین و  در چهارمرحله فونداسیون، اسکلت، سفت‌کاری و نازک‌کاری به حساب سازندگان واریز می‌شود، در خصوص آورده متقاضیان و میزان آورده آنها در تکمیل واحدهای طرح اعلام کرد: متقاضیان علاوه بر ۴۰ میلیون آورده اولیه در زمان نام‌نویسی، مابقی سهم خود را طی ۴ مرحله بعد از آغاز، فونداسیون، سفت‌کاری و نازک‌کاری پرداخت می‌کنند.

قمیت تمام‌شده واحدهای نهضت ملی در شهرهای کوچک و بزرگ متفاوت است

محمودزاده در خصوص هزینه ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: با توجه به اینکه در بیشتر شهرهای کشور (شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) واحدهای طرح نهضت ملی در هر پلاک در یک یا دو طبقه در حال ساخت است بنابراین قیمت تمام شده و سرعت ساخت با ساخت واحدهای بلند در شهرهای بزرگ متفاوت است.

قیمت ساخت واحدهای تحویلی در ماه‌های آتی ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان

وی گفت: میانگین متراژ واحدهای در حال ساخت در شهرهای بزرگ و کوچک به ترتیب تا ۷۵ و ۱۰۰ متر است. آخرین عددی که آذر سال گذشته برای ساخت یک مترمربع واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن اعلام کردیم ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود که همه واحدهایی که در ماه‌های آتی تحویل می‌شود با همین میزان است.

معاون مسکن و ساختمان با یادآوری اینکه در شهرها ۴۰ درصد و در کلانشهرها ۶۰ درصد قیمت مسکن را قیمت زمین به خود اختصاص می‌دهد، توضیح داد: با توجه به اینکه بر اساس قانون قیمت زمین حذف شده در حوزه خدمات، مصالح ساختمانی و تسهیلات با هدف کاهش هزینه‌های تمام‌شده قیمت مسکن، اقداماتی انجام شده است.

پرداخت ۳۰ درصدی هزینه صدور پروانه ساختمانی توسط دولت به شهرداری

محمودزاده در خصوص سایر تسهیلات و مشوق‌های در نظر گرفته شده برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: برای صدور پروانه ساختمان ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است. بدین معنا اگر شهرداری پولی برای صدور پروانه واحدهای مسکونی حمایتی می‌گیرد این هزینه ۳۰ درصدی تخفیف را دولت به شهرداری پرداخت ‌می‌کند. همچنین مالیات هر واحد مسکونی که به طور میانگین بیش از ۴۰ میلیون تومان است به یک میلیون تومان کاهش یافته است.

تخفیف ۵۰ درصدی نظام مهندسی برای خدمات فنی و مهندسی نهضت ملی

به گفته وی، سازمان نظام مهندسی ساختمان در موضوع خدمات فنی و مهندسی برای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته است و وزارت نیرو نیز برای انشعابات فقط حق انشعاب می‌گیرد.

تامین ۸۰ درصد هزینه ساخت مسکن دهک‌های اول تا سوم از محل تسهیلات بانکی

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ۸۰ درصد هزینه ساخت مسکن دهک‌های اول تا سوم جامعه از محل تسهیلات بانکی تامین‌ می‌شود. در طرح نهضت ملی مسکن مبلغ و سود تسهیلات متفاوت و بر اساس دهک‌های درآمدی تنظیم شده است. بیش از ۷۰ هزار واحد پروژه مسکونی در کشور به شکل مشارکتی در حال انجام است.

معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: اساسنامه صندوق ملی مسکن در هیات دولت تصویب شده و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان در این باره هستیم.

واحدهای طرح نهضت ملی مسکن ۳ تا ۷ سال بیمه می‌شوند

وی با یادآوری تاکید رییس‌جمهور برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و کیفی سازی ساخت و سازهای طرح نهضت ملی مسکن گفت: پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بین سه تا ۱۰ سال بیمه کیفیت می‌شوند.

محمودزاده در خصوص خودمالکی‌ها نیز اعلام کرد: اشخاصی که زمین دارند و نیاز به تسهیلات برای ساخت واحد مسکونی دارند با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir می‌توانند از تسهیلات استفاده و نسبت به ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی اقدام کنند. در این بخش نیز تاکنون حدود ۱۴۷ هزار واحد ثبت‌نام کرده و در حال برنامه‌ریزی برای دریافت تسهیلات هستند. چنانچه اشخاصی به تعهدات خود عمل نکنند باید برای اجرای طرح های جدید تسهیلات دریافتی را بازگردانند.

ساخت واحدهای مسکونی ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان بر است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از طریق فرم «ج» متقاضیان سه شرط استفاده از امکانات دولتی، سابقه مالکیت و تاهل حدود ۱۸ میلیون نفر بررسی شده است، گفت: ۵ میلیون و ۴۱۸ هزار نفر متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند که تا امروز ۶۵ درصد آن‌ها حائز شرایط اولیه بودند. تمامی اطلاعات متقاضیان مسکن ثبت‌نام شده و پذیرفته شدگان اولیه به کارتابل استان‌ها و شهرهای جدید ارسال شده و منتظر اعلام استان‌ها و شهرهای جدید متقاضیان برای شرط چهارم یعنی سابقه پنج سال سکونت هستیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.