واردات قانونی و غیر قانونی ۵ میلیون موبایل

۲۱م اسفند ،

بر اساس آمارهای به دست آمده از کارگروه تلفن همراه در مجمع عالی واردات در ۱۱ ماهه جاری حداکثر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه گوشی‌تلفن همراه وارد کشور شده است.
رییس کارگروه تلفن همراه در مجمع عالی واردات در گفت وگو با خبرنگار موبنا اظهار داشت: در ۱۱ ماهه سال جاری تعداد چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تا پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه گوشی‌تلفن همراه به به کشور وارد شده که با توجه به آمار دو تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه گوشی از مسیر قانونی بوده است.
“مهدی عبقری” میزان ورود گوشی‌های قاچاق به کشور را نزدیک به ۳ میلیون دستگاه عنوان کرد و گفت: این رقم‌ها نشانگر این مدعا است که قاچاق این کالای ارتباطی نصف شده ،‌هرچند مصرف گوشی تلفن همراه نیز ۲۰ درصد کاهش داشته که البته عواملی چون وضعیت ارزی کشور و اقتصادی مردم در این امر دخیل بوده‌اند.
وی افزود: در سال جاری ۷۰ درصد بیشتر قاچاقچیان برای واردات از تلفن‌‌های همراه بالای ۱٫۵ میلیون تومانی استفاده کرده‌اند که به نوعی می‌توان گفت که سهم قاچاق در ۱۱ ماهه اخیر از جهت ارزی نیز بسیار بالا بوده چرا که ۷۰ درصد ۳ میلیون گوشی چیزی در حدود ۲ میلیون گوشی‌ آن هم با رقم بالاتر از ۱٫۵ میلیون تومان خود،‌هزینه بسیار سنگین ارزی را در برداشته است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان ورود این کالای ارتباطی در تیراژ بالا از جنوب کشور و مرزهای آبی سرازیر شده،‌اظهار داشت: این در حالی است که چیزی بالغ بر ۶۰ در صد کالاهای قاچاق موبایل در کشور در یکی از مراکز مهم خریدوفروش موبایل در تهران مبادله می‌شود.
رییس کارگروه تلفن همراه در مجمع عالی واردات با اشاره به اینکه با واردات گوشی موبایل با ارز مبادلاتی قاچاق این کالای ارتباطی در کشور حذف می‌شود اظهار داشت: در صورت دریافت ارز مبادلاتی توسط نمایندگان رسمی به مرور زمان و اختلاف قیمت ایجاد شده ما بین گوشی‌های گارانتی دار و بدون گارانتی به مرور زمان شاهد حذف قاچاق این کالای ارتباطی می‌شود.
عبقری افزود:هم اکنون حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از سهم بازار تلفن همراه توسط فعالان غیرقانونی این حوزه تامین می‌شود که با واردات قانونی این کالا دیجیتالی با ارز مبادلاتی این سهم از آن نمایندگان رسمی می‌شود.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.