واردات کامیون دست دوم فقط به نفع دلالان است

مدیرعامل ایران خودرو دیزل گفت: سود واردات کامیون‌های دست دوم خارجی نصیب دلالان و واسطه‌های واردات شده و مضرات آن‌ها نصیب خریداران این خودروها و منافع عمومی کشور می‌شود؛ بنابراین باید از واردات آن‌ها جلوگیری شود.

هاشم یکه‌زارع در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ‌واردات کامیون‌های دسته دوم از هیچ منظری سودی نصیب کشور نمی‌کند؛ به جز دلالان و واسطه‌های واردات که سود سرشماری به دست می‌آورند.


وی با بیان این‌که هیچ دلیل منطقی و کارشناسی برای واردات کامیون دسته دوم از خارج از کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: حتی اگر قرار باشد این کامیون‌های دست دوم ارزان‌تر از کامیون‌های تولید داخل فروخته شود نیز هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها به قدری بالاست که در نهایت هزینه‌هایی چندین برابر یک کامیون داخلی را به خریدار تحمیل خواهند کرد.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل ادامه داد: یک کامیون دست دوم با سه سال کارکرد در خارج از کشور حداقل ۹۰۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته است، در حالیکه در ایران یک کامیون پس از ۱۰ سال فعالیت به ۹۰۰ هزار کیلومتر کارکرد می‌رسد؛ بنابراین هزینه‌های تعمیر و نگهداری کامیون‌های دست دوم خارجی سه تا پنج برابر کامیون‌های تولید داخل است که چنین هزینه‌ای خریداران ایرانی را به شدت متضرر خواهد کرد.

وی با بیان این‌که باید دید به چه دلیل و براساس کدام منافع کامیون دست دوم وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: کامیون‌های دست دوم علاوه بر آن‌که استانداردهای داخلی در حوزه خودروهای تجاری را پاس نخواهند کرد، مصرف سوخت و آلایندگی بالایی داشته و هزینه‌های کشور در این حوزه را نیز افزایش خواهند داد؛ بنابراین باید از این واردات که سود آن تنها نصیب عده‌ای دلال و واسطه می‌شود، جلوگیری کرد.

یکه‌زارع خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تجاری‌سازان داخلی به‌طور میانگین با ۳۰ درصد ظرفیت فعال هستند و در شرایطی که مقام معظم رهبری بر ضرورت حمایت از تولید و کارگر ایرانی تاکید کرده‌اند، واردات کامیون دست دوم برخلاف رهنمودهای ایشان در خصوص تقویت تولید و گسترش اشتغال است.

به گزارش ایسنا، پیش از این اعلام شد که واردات کامیون‌های دست دوم خارجی با عمر تا سه سال کارکرد به کشور آغاز شده است.


بولتن نیوز

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. اصغر ابیار:

    عمرمفیدکامیونهای اروپاوامریکابالای پانزده سال است درداخل ماشاهد عمرچهل سال به بالای این کامیونهاهستیم مثل ماک بنزولو وهنوزهم حرف اول رادر حمل تره بار وترانزیت بار از بنادر به کشورهای آسیا ی میانه شاهد هستیم من باسابقه بیست ساله در سنعت همل ونقل با گواهینامه پایه یکم هستم در رابته با مدیر عامل ایران خودرو دیزل کامیون های بنز که الان تولید میشوند کیفیت کامیون های چهل سال پیش راندارند همه مصرف کنندکان مجبور به خرید ماشین آلات شما هستندبه قیمت چندین برابر تمام شده جدیدن هم دست به مونتاژ خودرو های پرمصرف چینی زده اید….. این کار شما کمتر از دلالی نیست

    کامیون های وارداتی دست دوم مصرف سوخت خیلی کمتری از هوو دنگ فنگ کاویان فاوامیکو …وماشین الات چینی دیگر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.