واردات محصولات دامی با بهانه حمایت از مصرف شرم‌آور است


واردات محصولات دامی با بهانه حمایت از مصرف شرم‌آور است

۱۳:۴۳ (دوشنبه ۱۱ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

رییس اتحادیه دامداران تهران تصریح کرد: گرانی ۲۵ درصدی قیمت علوفه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه تولید باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده است.

جمشید سلیمانی درباره نقش دامداران در گرانی قیمت گوشت قرمز طی چند ماهه اخیر اظهار کرد: فراموش‌کردن تاثیر قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها بر افزایش هزینه‌های تولید ظلم در حق تولید و تولید‌کنندگان است.

وی با بیان این‌که قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها قانون به درستی بوده و تولید‌کنندگان نیز نهایت همکاری و همراهی را در این زمینه داشته‌اند، گفت: اجرای این قانون، قیمت تمام شده تولیدات داخلی را افزایش داد که همه بخش‌های کارشناسی دولتی و مجلس شورای اسلامی نیز بر این موضوع اذعان داشته‌اند.

سلیمانی اظهار کرد: دامداران برای تولید گوشت و شیر باید به چندین نوع نهاده و علوفه را تهیه کنند تا محصولشان وارد بازار شود، لذا هرچه قیمت علوفه افزایش یابد، به همان نسبت نیز قیمت شیر خام و گوشت قرمز نیز بالا می‌رود.

رییس اتحادیه دامداران استان تهران با تاکید بر این‌که تولیدات دامی ایران بسیار مرغوب و قابل رقابت با کشور‌های پیشرفته دنیاست، اظهار کرد: علی‌رغم این‌که تولیدات دامپروری طی چند سال گذشته از تولیدات بخش کشاورزی پیشی گرفته است و کیفیت شیر خام و گوشت قرمز ایرانی در جهان رتبه دارد، این بخش مورد بی‌مهری واقع شده است.

سلیمانی تصریح کرد: مسوولان امر وظایف خود را در قبال دامداران و تولیدات محصولات دامی انجام ندادند، چرا که طبق قانون سهم یارانه بخش کشاورزی نباید در هر سال کمتر از سال گذشته‌اش باشد، اما در صنعت دامپروری این موضوع به فراموشی سپرده شده است.

وی تصریح کرد: هر ساله ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه به شیر پرداخت می‌شد که این میزان در سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد تومان برای علوفه تقلیل یافت.

سلیمانی تصریح کرد: نظرات در هاله‌ای از ابهام، باعث شده مسوولان در تصمیم‌گیری به اشتباه بیفتند یا دچار تردید شوند.

وی با تاکید بر تاثیر بسزای اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها بر افزایش هزینه تمام شده تولید گوشت اظهار کرد: قیمت یونجه ۵۸ درصد، سبوس ۲۲ درصد، سویا ۹٫۵ درصد، ذرت ۱۰٫۵ درصد نسبت به قبل از اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها افزایش یافته است.

عضو اتحادیه سراسری دامداران مرکزی با اشاره به این‌که ۶۵ تا ۷۰ درصد هزینه‌های دامداری مربوط به هزینه‌های خوراک دام است، گفت: با توجه به این‌که قیمت علوفه ۲۵ درصد در سال گذشته گران شد، سهم ۷۰ درصدی هزینه‌های دامداری‌ها در تامین خوراک به ۸۰ درصد افزایش یافت.

سلیمانی اظهار کرد: طبق روال همیشه در زمان افزایش قیمت به جای آسیب‌شناسی با تولید‌کننده برخورد می‌شود که این امر ضربه به تولید داخلی است.

وی گفت: از سوی به جای این‌که طبق استاندارد جهانی قیمت تمام‌شده در دستگاه‌های ناظر دولتی بررسی شود، برای تنظیم بازار و رضایت مصرف‌کننده‌ قیمت‌ها دستوری و بدون کارشناسی هزینه‌ی تمام شده تولید تعیین می‌شود که نتیجه‌ی آن شرایط فعلی خواهد شد.

وی با گلایه از این‌که دستگاه متولی تولید هیچ اختیاری در تنظیم بازار نهاده‌های تولید ندارد، اظهار کرد: افزایش قیمت ارز، اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، عدم پرداخت سهم ۲۰ درصدی تولید از قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است.

رییس اتحادیه سراسری دامداران استان تهران درباره بی‌عدالتی در فروش گوشت قرمز کیلویی بیش از ۲۰ هزار تومان اظهار کرد: این درحالی است که گوساله نر پرواری حداقل کیلویی شش هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود که در این میان برای دامداران هم جای سوال است که آیا تولیدکننده مقصر چند برابر شدن قیمت گوشت قرمز از تولید تا مصرف است؟!

سلیمانی در پایان نیز تصریح کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم در صنعت دامپروری کشور، وجود ظرفیت‌های بالای تولیدی در این صنعت که به دلیل مشکلات تولید، این ظرفیت‌ها خالی مانده است، شرم‌آور است که در سال تولید داخلی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به بهانه‌ حمایت از مصرف‌کننده به واردات محصولات دامی روی آوریم.

به اعتقاد وی با برطرف شدن مشکلات تولید و سیاست‌گذاری‌های درست در این بخش می‌توانیم نه تنها نیاز کشور را به هر اندازه پاسخ‌گو باشیم، بلکه بازار مصرف کشور‌های همسایه را نیز می‌توان تامین کرد.

.

.

.

.

.

.

..

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.