واردات میوه نباید عاملی برای تامین منافع دلالان و انحصارگران باشد

یک باغدار:
واردات میوه نباید عاملی برای تامین منافع دلالان و انحصارگران باشد

۱۴:۰۱ (شنبه ۲۰ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

یک مرکب‌کار با گلایه از واردات این محصولات علیرغم فراوارانی آن تصریح کرد: واردات محصولات کشاورزی نباید عاملی برای تامین منافع دلالان و انحصارگران و تهدید استعدادهای کشاورزی باشد بلکه باید در سیاستگذاری‌های کشاورزی توسعه بازارهای صادراتی هدف قرار گیرد.

این باغدار مازندرانی اظهار کرد: با تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن مرکبات هیچ نیازی به واردات نداریم اما طی سال‌های اخیر با باز بودن درهای واردات نه تنها منافع عده‌ای انگشت شمار تامین شده بلکه واردات آفت‌هایی از قبیل مگس مدیترانه‌ای و جاروک جادوگر لیموترش باغات کشورمان را تهدید کرده و به آنها خسارت تحمیل کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت حفاظت از مزیت‌های تولید، بازار محصولات کشاورزی و اشتغال و درآمد‌زایی این بخش تصریح کرد: با توجه به توانمندی‌های کشور برای تولید میوه‌های متنوع، خوش طعم و پرکیفیت و متمایز نباید اجازه دهیم عده‌ای با واردات میوه به تدریج ذائقه مصرف‌کنندگان را از تولید ملی تغییر دهند و به بهانه تنظیم بازار از واردات میلیاردی سود ببرند و میلیاردی به تولید داخل ضربه وارد کنند.

این باغدار نمونه با گلایه از اینکه فصل‌های سال در عرضه انواع میوه و سبزیجات گم شده است، گفت: به علت واردات بی‌رویه مزیت‌های تولید از دست رفته یا در حال از بین رفتن است چون محصولات بی‌کیفیت، با ظاهری زیبا و آلودگی بسیار وارد کشور می‌شود و بازار محصولات داخل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید، زیربنای اشتغال واقعی است باید پایدارسازی اشتغال تولیدکنندگان کشاورزی را در دستور کار قرار دهیم و زمینه رقابت‌پذیری تولیدات کشاورزی را فراهم کنیم چراکه با تزریق سرمایه در بخش کشاورزی علاوه بر پایداری تولید در این بخش، اشتغالزایی، موقعیت فعلی کیفیت و کمیت محصولات تولیدی ارتقا می‌یابد.

این تولیدکننده تصریح کرد: در حالی که سال گذشته وفور محصولات باغی بود و به دلیل نبود بازار بسیار از محصولات روی درخت ماند هیچ راه صادراتی یا فرآوری برای جلوگیری از نابود شدن ثمره کشاورزان باز نشد و باغداران زیان‌های فراوانی متحمل شدند. از سوی دیگر باید در شرایط نابرابر با محصولات خارجی رقابت کنند و هر از گاهی هم طعم قهر طبیعت را بچشند.

او با ابراز تاسف از اینکه به دلیل نبود شبکه درست بازار رسانی، سود کلانی سالانه از بازار محصولات باغی عاید دلالان می‌شود، گفت: در شرایطی که تولید‌کننده از افزایش تولید و وجود واسطه‌ها متضرر می‌شود، مصرف‌کننده هم در این میان از زیان تولید منتفع نمی‌شوند، بلکه فقط دلالان و واسطه‌ها از زیان تولید و مصرف سود می‌برند.

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.