واردات نفت هند از ایران ۵۳ درصد افزایش یافت

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ جمعه ۱۲م آبان ۹۱،

204-8.jpg

واردات نفت هند از ایران در ماه سپتامبر ۵۳ درصد افزایش یافت.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آمار نفتکش‌ها نشان می‌دهد که واردات نفت هند از ایران در ماه سپتامبر با ۵۳ درصد افزایش نسبت به ماه پیش(اوت) به ۲۹۴ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز رسیده است.

این آمار حاکی از این است که پالایشگاه مانگلور پس از یک وقفه دو ماهه واردات عادی خود را از ایران از سر گرفته و همچنین شرکت “اچ.ام.ای.ال” هند که بخشی از سهام آن متعلق به بزرگترین شرکت سازنده فولاد جهان است به عنوان یک مشتری تازه برای نفت ایران مطرح شده است.

واردات نفت هند از ایران در ماه سپتامبر نسبت به سپتامبر سال قبل که شرکت اسار پالایشگاه خود در وادینار را برای ارتقا تعطیل نمود، بیش از دو

برابر شده و از ۱۳۱هزار و ۴۰۰ بشکه در روز به ۲۹۴ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز رسیده است.

با این حال، در نیمه اول سال ۲۰۱۲/۲۰۲۴ واردات نفت از ایران با ۱۹ درصد کاهش به ۲۵۷ هزار بشکه در روز رسیده که به طور بالقوه کمکی به دهلی نو برای تمدید معافیت از تحریمهای مالی آمریکا علیه خریداران نفت ایران است.

بنابر اعلام رویترز، شرکت انرژی “اچ.پی.سی.ال.میتال” (اچ ام ای ال) از آغاز ماه سپتامبر برای افزایش موجودی نفت در پالایشگاه خود در شمال هند دو محموله نفتی (در مجموع دو میلیون بشکه) از ایران وارد نمود.

هند به عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران در تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار بر تهران نقش اساسی دارد، اما دهلی باید تقاضای روز افزون اقتصاد خود به انرژی را تامین کند.

خرید نفت شرکت اچ ام ای ال از ایران در ماه سپتامبر به وسیله نفتکش ایرانی “مگنولیا” از نوع سوئزمکس و در ماه اکتبر بوسیله نفتکش “لانتانا”

انجام شد. هر نفتکش سوئزمکس قادر به حمل یک میلیون بشکه نفت است.

بخشی از سهام شرکت اچ ام ای ال متعلق به لاکشمی میتال رییس شرکت “آرسلورمیتال”(بزرگترین سازنده‌ی فولاد جهان) است. این شرکت ۳۵ درصد

فولاد خود را در آمریکا و ۴۷ درصد را در اروپا تولید می‌کند.

شرکت نفت دولتی هندوستان و شرکت میتال در قالب یک سرمایه گذاری مشترک هر یک ۴۹ درصد سهام اچ ام ای ال را در اختیار دارند.

منابع دیگر پالایشگاه خصوصی هند موسوم به اسار گفتند که که خرید نفت آنها از ایران در سال مالی ۲۰۱۲ و ۲۰۲۴(آوریل تا مارس) به طور میانگین ۸۵ هزار بشکه در روز بوده است. پالایشگاه اسار در فاصله‌ ماهها‌ی آوریل تا اوت به طور میانگین ۱۰۲ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد نموده است.

به رغم فشارهای آمریکا روی دهلی برای کاهش وابستگی نفتی خود به ایران، هند اعلام نموده که همچنان بزرگترین خریدار نفت ایران باقی خواهد ماند و پالایشگاه‌های این کشور برای دور زدن تحریم‌های نفتی ایران راهی پیدا خواهند نمود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.