واردات کالاها و خودروهای لوکس با ارز مرجع، تحقیق و تفحص از گمرک را کلید زد

عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس افزایش واردات کالا به کشور را نسبت به مدت مشابه سال گذشته جفا در حق اقتصاد و صنعت این مرز و بوم دانست و گفت: براین اساس تعدادی از نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از گمرک را در دستور کار خود قرار داده اند.
علی علی‌لو نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در گفگتو با خبرنگار پارلمانیممتازنیوز، افزایش واردات کالاهای غیرضرور و خودروهای لوکس با نرخ ارز مرجع به کشور را ناشی از بی‌مدیریتی‌ها خواند و گفت: افزایش واردات کالاهای غیرضرور به کشور جفا در حق اقتصاد و صنعت این مرز و بوم است.

وی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و همچنین تأکید مقام معظم رهبری بر پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی در اقتصاد کشور، افزود: تحقق اقتصاد مقاومتی که درسال جاری باید پایه‌های آن گذاشته شود با بدسلیقگی مدیران تحقق نمی‌یابد لذا اگر واردات کالاهای لوکس با نرخ ارز مرجع به کشور نسبت به سال گذشته افزایش را نشان دهد باید مدیران مسئول جوابگو و توبیخ شوند.

عضو کمیسیون صنایع با اشاره به واردات خودروهای لوکس به کشور که مقدار قابل توجهی از ارزش وارداتی آنها از محل ارز مرجع بوده است، اظهار داشت: در صورت صحت این امر وزارت اقتصاد و دارایی که متولی گمرک است و وزارت صنایع باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشند، چرا که فردی که می‌خواهد کالاهای لوکس را به کشور وارد کند باید تعرفه های آن را هم بپردازد.

علی‌لو با بیان اینکه واردات کالاهایی که در تعارض با شعار حمایت از تولید ملی نباشد تا اندازه‌ای لازم است وارد کشور شود چرا که بحث رقابت را به دنبال خود دارد، گفت: خودروساز داخلی و یا به صورت کلی تولید کننده داخلی باید انگیزه ارتقاء کیفی تولیدات خود را داشته باشد و این موضوع نباشد که عدم واردات کالا به کشور، بستر سوء استفاده تولیدکنندگان را فراهم کند، یعنی تعرفه ها آنقدر بالابرود که افراد مجبور به خرید تولیدات داخلی باشند، حتی اگر کیفیت تولیدات نیز پایین باشد.

عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه این کمیسیون قطعا استعلام‌هایی را در خصوص میزان واردات کالاها و خودروهای لوکس با ارز مرجع از نهادهای مربوطه خواهد داشت، تصریح کرد: براین اساس نیز طرح تحقیق و تفحص از کمرگ توسط تعدادی از نمایندگان تهیه شده که میزان واردات خودروها و کالاهای لوکس با استفاده از ارز مشخص خواهد شد.

وی درپایان خاطرنشان کرد: در صورتی که در خروجی تحقیق و تفحص و بررسی‌ها به این ضرورت برسیم که مجلس وارد عرصه استیضاح وزراء مربوطه شود این کار را انجام خواهیم داد.

گفتنی است، بر اساس گزارشات ارائه شده در ۵ ماه اول سال جاری ۱۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده که ۷۸ درصد ارزش وارداتی انها از محل ارز مرجع بوده است.

همچنین، در حالی که سال گذشته واردات قانونی به کشور ۵۶ میلیارد دلار بوده، در سال جاری با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها ۵۰ میلیارد ثبت سفارش برای واردات کالا در نیمه نخست سال جاری انجام شده که تنها ۱۱ میلیارد دلار، کالای اولویت یک و دو و بقیه سایر اولویت‌های وارداتی بوده است.

/۲۲۲۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.