واردات کالای مورد نیاز مردم ؛ ممنوع نمی شود

۰۱م آذر ،

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به هیچ وجه واردات و ثبت سفارش کالایی که در بازار نیاز باشد ،‌ مردم به آن احتیاج داشته باشند و در داخل تولید آن به اندازه کافی نباشد ممنوع نمی شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، غضنفری پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه خیال مردم از این جهت راحت و بازار هم آرامش داشته باشد، افزود: هر کدام از تصمیماتی که دربارهٔ ممنوعیت واردات و ثبت سفارش کالاها بخواهد اتخاذ شود حتماً نظر اتحادیه ها، تشکل ها و خانه های صنعت و معدن و فعالان اقتصادی اخذ و سپس تصمیم نهایی گرفته می گردد.
وی گفت: ممنوعیت ثبت سفارش به معنی توقف موقت است و به عبارتی به معنی بررسی بیشتر است و به این معنا نیست که آن کالا وارداتش ممنوع شده است.
غضنفری در پاسخ به این پرسش که تازهترین تصمیمات دربارهٔ اولویت بندی کالاها چیست؟ گفت: کالاها چند خانواده را شامل می گردد که خانواده اول کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه دارویی می باشند که همچنان ارز مرجع می گیرند و خانواده دوم مواد اولیه تولید صنعتی و کشاورزی، مواد پایه و کالاهای نیمه ساخته و قطعات کالاهای واسطه ای و تجهیزات و ماشین آلاتی می باشند که ما خودمان تولید نمی کنیم و این خانواده از کالاها ارز مبادله ای می گیرند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خانواده سوم کالاهایی می باشند که در داخل به اندازه کافی تولید می شوند و ضرورتی برای واردات آنها نیست که  فعلاً ثبت سفارش این کالاها ممنوع شده است و نه ارز مرجع می گیرند و نه ارز مبادله ای.
وی گفت: ثبت سفارش مانند دوره برزخ است و وقتی می گوییم ثبت سفارش ممنوع شده یعنی بررسی می کنیم که آیا واردات آن را آزاد و یا ممنوع کنیم.
غضنفری افزود: کالاهایی که از قبل برگه ثبت سفارش دارند، واردات آنها اجرا می گردد.
وی اضافه کرد: مرکز مبادله ارز ، تخصیص ارز به کالاهای اولویت سه را آغاز کرد و هم اکنون تا اولویت هشت، ارز مبادله ای تخصیص می یابد و به کالاهای اولویت ۹ هم به زودی ارز مبادله ای می دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کالاهای اولویت نهم شامل مجموعه ای از کالاها و ماشین آلاتی است که صنعتی و برای خطوط تولید است و جزو مایحتاج اولیه مردم محسوب نمی شود.
غضنفری افزود: کالاها را از ماده خام تا ساخته شده کامل در ۱۰ اولویت دسته بندی و به تدریج برای اختصاص ارز مبادله ای به کالاهای اولویت سه تا کالاهای اولویت ۹ حرکت کردیم.

نهایی شدن فاینانس هفت طرح فولادی نیمه کاره     
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کار فاینانس هفت طرح فولادی که در هفت نقطه کشور در حال اجراست، به پایان رسید.
غضنفری با بیان اینکه این طرح ها قبلاً با منابع دولتی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت داشت، افزود: دولت تصمیم گرفت که این طرح ها را با فاینانس خارجی تکمیل کند.
وی با اشاره به اینکه همکاران ما در سازمان ایمیدرو این کار را انجام داده اند و فاینانس این طرح ها نهایی شده است، افزود: این موضوع سبب می گردد سرعت تکمیل طرحها نسبت به قبل افزایش یابد.
غضنفری با اشاره به اینکه با افتتاح این طرح ها حدود ۷ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور اضافه می گردد، افزود: امیدواریم سال آینده شاهد افتتاح این طرح ها باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت  دربارهٔ واردات خودروها گفت: خودروها به دو گروه کم مصرف و پر مصرف تقسیم شده اند و خودروهایی که زیر ۲ هزار سی سی می باشند جزو خودروهای کم مصرف تلقی شدند و در ردیف کالاهای با اولویت نهم قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه خودروهای با ظرفیت بالای ۲ هزار سی سی در اولویت گروههای کالایی دهم قرار گرفتند، اضافه کرد: فعلاً ثبت سفارش کالاهای گروه نهم آغاز شده و ثبت سفارش گروه دهم ممنوع است.
غضنفری دربارهٔ افزایش تازه قیمت خودروها  نیز گفت: جزئیات این افرایش را نمی دانم اما اگر افزایش قیمتی خارج از مصوبه سازمان حمایت اجرا شود حتماً پیگیری می گردد.


 


 


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.