واردات گوشی آیفون به ایران ممنوع می‌شود

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید: تا پایان شهریور واردات آیفون ممنوع می‌شود.

واردات گوشی آیفون به ایران ممنوع می‌شود

به گزارش ممتاز نیوز، شبکه خبر صدا و سیما با انتشار گزارشی، ضمن اشاره به محدودیت منابع ارزی و مشکلات دارویی بیماران پروانه‌ای خواستار ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون به ایران شد. اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در جواب پیگیری‌های این گزارش، وعده دادند تا در نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود.

شبکه خبر صدا و سیما روز گذشته در اخبار نیمروزی، گزارشی را روی آنتن برد و در آن پیگیر بحث ممنوعیت واردات گوشی‌های برند اپل شد. این گزارش ابتدا با اشاره به بخشنامه وزیر صمت وقت در سال مبنی بر لزوم ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکایی در پی تاکید رهبر انقلاب و گلایه‌های مطرح شده از سوی رهبری در سال ۱۳۹۹ از واردات نیم میلیاردی گوشی لوکس آمریکایی آغاز شد.

شبکه خبر سردمدار این کالاهای وارداتی را گوشی آیفون عنوان کرده و طی گفتگوهایی با کسبه بازار موبایل و رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، از عدم وجود محدودیت برای واردات گوشی‌های آیفون انتقاد کرد.

«علیرضا پیمان پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه سالانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار صرف واردات آیفون به کشور می‌شود، سعی در ارائه توضیحاتی مبنی بر عدم واردات این گوشی‌ها از مقصد آمریکا داشت:

اما بخش دیگر گزارش به پیگیری عدم واردات کالاهای آمریکایی و آیفون از نمایندگان مجلس اختصاص داشت. «علی خضریان»، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این باره اظهار داشت: «طبق قولی که از وزارت صمت و وزیر اقتصاد گرفته‌ایم قرار است تا نیمسال اول سال ۱۴۰۱، با پیگیری پرونده این موضوع جلوی واردات محصولات این برند گرفته شود و اجرای این طرح کامل شود.»

«علی شجاعی»، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در این گفتگو تاکید کرد مطالبه آن‌ها، ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون است: «دولت نیز حسب تاکیدات رهبر موظف است این ممنوعیت را اعمال کند و چنانچه این ممنوعیت اعمال نشود، کمیسیون اصل نود حتما به این موضوع ورود خواهد کرد.»

اما اصلی‌ترین بخش این گزارش، باز کردن پای کودکان بیمار پروانه‌ای برای لزوم ممنوعیت واردات گوشی آیفون بود. خبرنگار با اشاره به اینکه ارز اختصاص داده شده به واردات این گوشی‌ها نیمایی است، از منابع ارزی محدود کشور سخن گفت که بعضا در رسیدن به کالاهای اساسی وارداتی کم می‌آید.

سپس با انتشار تصاویری از کودکان بیمار، ضمن یادآوری مانع‌تراشی‌های آمریکا برای ورود اقلام ضروری چون دارو به کشور، عدم مانع‌تراشی آمریکا برای ورود آیفون به ایران از سوی خبرنگار زیر سوال رفت. این در حالی است که رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در همین گزارش از ورود این کالا از چین به کشور خبر داد و اپل بارها محدودیت‌هایی را برای کاربران ایرانی ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.