واردات یک میلیون تن برنج مورد نیاز کشور/ توزیع برنج تنظیم بازاری با قیمت حمایتی

یک مقام مسئول در شرکت بازرگانی دولتی گفت: یک میلیون تن برنج برای تامین نیاز داخل از ابتدای سال تا روز نخست اسفند وارد کشور شده که از این میزان ۳۴۰ هزار تن مربوط به ذخایر راهبردی کشور است.

واردات یک میلیون تن برنج مورد نیاز کشور/ توزیع برنج تنظیم بازاری با قیمت حمایتی

به گزارش ممتاز نیوز، مدیر کل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این مطلب گفت: علاوه بر واردات یک میلیون تن برنج خارجی طی مدت یاد شده، این شرکت ذخایر راهبردی نیزدارد که در شرایط ویژه و پیک مصرف و بر اساس ابلاغ برنامه تنظیم بازار، برنج تنظیم بازاری را در شبکه‌های منتخب و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت حمایتی توزیع می‌کند.

حجت برات علی افزود: مشکلی برای تامین برنج مورد نیاز کشور نداریم و در سال آینده نیز جریان تامین، واردات و ثبت سفارش‌ها با توجه به برآورد کسری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برآورد اولیه تولید برنج داخلی در سال جاری دو میلیون تن بود، اظهار داشت: با توجه به روند خشکسالی در کشور، عدد برآورد شده کاهش یافت و به حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن رسید.

برات علی، مصرف سالانه برنج در کشور را حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: امسال با برآورد تولید حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن برنج داخلی، نزدیک به یک میلیون و ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن نیاز به واردات داریم.

مدیر کل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: واردات برنج از دو سال پیش با ارز نیمایی توسط بخش خصوصی و شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می‌گیرد، اما قیمت برنج تنظیم بازار، حمایتی است.

وی در همین حال اذعان داشت: واردات برنج مورد نیاز کشور به طور عمده از هند و سپس از پاکستان و تایلند و بر اساس ذائقه مردم صورت می‌گیرد.

برات‌علی اضافه کرد: ذائقه مردم در نوار جنوبی و همچنین در بخشی از مناطق مرکزی کشور بیشتر به سمت مصرف برنج‌های هند و پاکستانی است و در مناطق شمال و غرب کشور مردم علاوه بر برنج هندی و پاکستانی به مصرف برنج تایلندی تمایل دارند.

وی در مورد کیفیت برنج‌های خارجی گفت: مردم با اطمینان می‌توانند برنج هندی ۱۱۲۱، برنج پاکستانی ۱۱۲۱ و تایلندی را مصرف کنند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.