واردات ۶۲۷ هزار تن برنج در نیمه اول سال

واردات 627 هزار تن برنج در نیمه اول سال

در نیمه اول سال جاری ۶۲۷ هزار تن برنج از کشورهای هند، امارات و پاکستان وارد کشور شده است.

 

معاون کل سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره حجم برنج وارداتی در نیمه اول سال جاری گفت: در طول سال‌های اخیر به‌طور میانگین سالیانه ۱٫۲ میلیون تن برنج به کشور وارد می‌شود که در شش ماهه اول امسال نیز ۶۲۷ هزار تن برنج به کشور وارد شده است.

کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی با اشاره به اینکه واردات برنج جزو اولویت اول در تقسیم‌بندی واردات است، افزود: واردات این محصول در قالب ماده ۱۶ قانون بهره‌وری با نظر وزارت جهاد کشاورزی و در حد نیاز و با توجه به میزان تولید داخل انجام می‌شود.

به گفته وی، واردات برنج با نگاه حمایت از مصرف‌کننده و تنظیم بازار واردات انجام می‌شود.

کرمانشاهی در حالی که واردات نیمه اول امسال را ۶۲۷ هزار تن اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: در شش ماهه اول سال گذشته میزان واردات برنج ۶۵۵ هزار تن بوده است که امسال با ۴٫۳ درصد کاهش در حجم روبه‌رو شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: از نظر ارزشی، ارزش ورادات برنج در مدت یادشده ۵۹۲ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته که ۵۵۶ میلیون دلار بوده است افزایش ۶٫۵ درصدی را به‌دنبال داشته است.

کرمانشاهی معتقد است: این افزایش ۱۰ درصدی نرخ برنج وارداتی به‌دلیل بهبود کیفیت این برنج‌ها است.

وی تصریح کرد: عمده واردات این محصول از کشورهای هند، امارت و پاکستان بوده است.

در حالی که وی از واردات ۶۲۷ هزار تن برنج در نیمه اول سال خبر می‌دهد، که معاون وزارت صنعت و معدن و تجارت چندی پیش اعلام کرده بود که در نیمه اول سال جاری و در فصل برداشت برنج، هیچ وارداتی انجام نشده است.

 

امسال واردات نداشتیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از خرید چهارهزار و ۸۰۰ تن برنج پرمحصول مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی خبر داد و با اشاره به بالا رفتن تعرفه واردات برنج، گفت: دولت امسال برنج وارد نکرده است.

عباس قبادی در پاسخ به این سؤال که با توجه به واردات برنج در فصل برداشت چه تضمینی وجود دارد برای اینکه برنج روی دست برنجکاران نماند، افزود: این اطمینان را می‌دهیم تا آخرین کیلویی که شالیکاران خواهان تحویل محصول خود به مراکز خرید دولتی باشند، محصولشان خریداری شود.

وی با تأکید بر اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال جاری اقدام به واردات برنج نکرده است، خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از شالیکاران در زمان برداشت، تعرفه برنج به حدی بالا برده می‌شود که واردات توجیه اقتصادی پیدا نخواهد کرد.

قبادی در پایان تصریح کرد: با تمهیدات اتخاذ شده، تلاش می‌شود تا در ایامی که زمان برداشت محصولات داخلی فرا می‌رسد، مانع از واردات شویم یا واردات را به حداقل برسانیم.

این در حالی بود که دبیر انجمن حمایت از برنج ایران با بیان اینکه در صورت انتشار آمار گمرک میزان واردات برنج در سال جاری مشخص خواهد شد، گفت: مسئولان سال گذشته هم اعلام کرده بودند برنج در فصل برداشت به کشور وارد نمی‌شود در حالی که آمار گمرک نشان داد در آن زمان هم برنج به کشور وارد شده بود.

جمیل علیزاده شایق درباره واردات برنج طی سال جاری به کشور افزود: اگر گمرک کشور اجازه انتشار آمار میزان واردات برنج را در سال جاری داشته باشد، مشخص خواهد شد که طی شش ماه نخست امسال چه میزان برنج وارد کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته هم اعلام کرده بودند برنج در فصل برداشت به کشور وارد نمی‌شود در حالی که آمار گمرک نشان داد در آن زمان هم برنج به کشور وارد شده است.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران ادامه داد: البته اگر فرض را بر این بگیریم که در شش ماه نخست سال جاری برنج خارجی به کشور وارد نشده، به این معنی است که برنج‌های خارجی که هم‌اکنون در بازار وجود دارد باقیمانده برنج‌های وارداتی سال‌های گذشته است و برنج‌های کهنه‌ای هستند.

وی درباره میزان خرید تضمینی برنج در سال جاری نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه کشاورزان برنجکار به‌دلیل کم بودن نرخ خرید تضمینی برنج استقبال چندانی از این موضوع نکردند، لذا به‌نظر نمی‌رسد دولت تاکنون توانسته باشد بیش از یک‌هزار تن برنج با نرخ تضمینی از کشاورزان برنج کار خریده باشد./

 

خبرنگار: مهدیه انوشه

E-910715-02

بازرگانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.