وارد کردن هواپیما به کشور مجوز نمی‌خواهد

به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز، علیرضا جهانگیریان در مراسم آغاز به کار هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی که ظهر امروز در جزیره کیش افتتاح شد، گفت: یکی از وظایف سازمان هواپیمایی کشور برنامه‌ریزی برای توسعه فعالیت‌های بخش حمل و نقل هوایی است اما اکنون با کمبود ناوگان در این بخش مواجه هستیم.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته اقداماتی برای تسهیل شرایط ورود هواپیما به کشور وضع شده که جدید‌ترین این اقدامات ورود هواپیماهای شخصی تحت تملک اشخاص حقیقی و حقوقی بدون نیاز به داشتن مجوز شرکت‌ هواپیمایی است.

جهانگیریان با بیان اینکه هم اکنون برخی شرکت‌های سرمایه‌گذار درخواست‌هایی برای ورود به هواپیما به سازمان ارائه داده‌اند، اظهار کرد: البته انجام پرواز توسط این هواپیما‌ها می‌بایست از دستورالعمل‌ها تبعیت کنند، اما در این زمینه از همه نهاد‌ها و افراد سرمایه‌گذار دعوت می‌کنیم برای تقویت و ارتقای ناوگان هوایی کشور سرمایه‌های خود را در این حوزه به جریان بیاندازند.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲ ارزش تولید ناخالص داخلی در صنعت هوانوردی جهان ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار بود، تصریح کرد: در این صنعت به طور مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۵۸ میلیون شغل ایجاد شده است و ۳/۵ درصد تولید ناخالص جهانی نیز به صنعت هوانوردی اختصاص دارد.

به گفته جهانگیریان، ۲۵ هزار فروند هواپیمای مسافربری فعال در جهان وجود دارد که نشان می‌دهد وجود و فعالیت هر فروند هواپیمای تجاری منجر به ایجاد هزاران شغل به طور مستقیم می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور همچنین در خصوص اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه ایران که منجر به نقض معاهده شیکاگو شده‌ است، نیز گفت: برخلاف مفاد این معاهده که تحریم هواپیماهای غیرنظامی را از سوی امضاکنندگان غیرقانونی اعلام می‌کند، ایران سال‌هاست که در تامین هواپیماهای مسافری و قطعات آن با مشکل روبه‌رو است.

وی ادامه داد: در مقابل ایران همواره نسبت به ایجاد شرایط امن برای پرواز‌های عبوری از فضای کشور تلاش کرده است و در طول چند ماه گذشته با نا‌امن شدن بسیاری از کریدورهای هوایی منطقه، فضای پروازی ایران پذیرای تعداد قابل توجهی پروازهای جدید خارجی بود که اگر این پروازهای عبوری انجام نمی‌شد، ارتباط هوایی شرق و غرب دچار یک بحران جدی می‌شد.

به گفته جهانگیریان، در طول ۲ ماه گذشته عبور هواپیما از فضای پروازی کشور از ۴۵۰ فروند هواپیما در روز به ۹۰۰ فروند افزایش یافته‌ است. بسیاری از کشور‌های غربی هم اکنون از فضای امن کشور ما استفاده می‌کنند اما از ارائه کمترین تسهیلات و امکانات در کشور خود به هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کنند.

جهانگیریان همچنین تاکیدکرد با وجود تمامی این مشکلات و مزاحمت‌های ایجادشده از سوی کشور‌های غربی، صنعت حمل و نقل هوای ایران توانسته به مسیر توسعه خود ادامه دهد و در سال گذشته ۲۵ میلیون نفر مسافر و ۱۰۰ میلیون تن کالا و بار را جابه‌جا کند.

وی همچنین از تسلط کشورمان بر فناوری‌های کلیدی صنعت هوانوردی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت تجربه نشان داده  است که مردم کشور ما در هر صنعت و شاخه‌ای که وارد شوند، توانایی حضور در بالا‌ترین مقاطع و قله‌های آن را دارند.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.