واریس نتیجه ایستادن یا نشستن بسیار

۲۹ آبان ،

واریس بیماری است که در طی آن دیواره وریدها دچار تورم و برآمدگی پیاز مانند می‌شوند. این مشکل به طور عمده در دیواره وریدهای قسمت تحتانی ساق پا دیده می‌شود.

دکتر شهید صالحی، متخصص ارتوپد در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت:  اشخاصی که در سابقه ی فامیلی شان ابتلا به واریس وجود داشته باشد و یا به سبب وضع شغلی مستلزم ایستادن و یا نشستن بسیار باشند در معرض ابتلا به واریس می باشند، زیرا عبور جریان خون به سبب بی کفایتی وریدهای عمقی اندام ها صورت نمی گیرد و در نهایت جریان خون از وریدهای سطحی اندام های تحتانی عبور می کند.

وی در پاسخ به سوال اصول تشخیص و علائم واریس اظهار کرد: در مرحله اول وجود وریدهای مستع و پرپیچ و خم سطحی در اندامهای تحتانی و دیگری خیز، پیگمانتاسیون زخم که ممکن است در پوست ساق پا به وجود بیاید که از علائم واریس می باشند.

وی افزود: شکایت بیمار، غالبا احساس درد مبهم سنگین و یا خستگی است که پس از مدت کوتاهی ایستادن بر روی پا، برای او ایجاد می گردد. وریدهای مستع و پیچ دار طولانی در زیر پوست، با چشم براحتی دیده می شوند و بخصوص پری وریدها در حالت ایستاده شدید و کاملا قابل ملاحظه است اما در اشخاص چاق این عارضه به راحتی با چشم  دیده نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از ابتلا و یا گسترش واریس جلوگیری کرد، گفت: اشخاصی که گرفتار مختصر آثار واریکوزیتد می باشند باید از جوراب های الاستیک (متوسط یا سنگین) بپوشانند تا وریدهای آنها در مقابل فشار خون وریدی مخافظت نماید.

گفتنی است، استفاده از این جوراب ها به هنگام کار ایستاده یا نشسته و بالاتر قرار دادن پا در هر فرصتی که دست دهد می تواند پیشرفت بیماری و یا پیدایش آن را کنترل نماید./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.