واسطه گران علت اصلی گرانی خودرو هستند

به گزارش دنیای خودرو به نقل از خانه ملت – سید محمد بیاتیان افزود: با توجه به نوسانات موجود در بازار ارز در هفته های اخیرو پیش از آن نیز شاهد افزایش قابل توجهی در قیمت انواع خودروهای ساخت داخل بودیم که این افزایش قیمت ها کاذب بوده و واسطه گران علت اصلی آن هستند.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: افزایش قیمت خودرو زمانی می تواند موثر باشد که بازار داخلی این محصول رقابتی بوده و خودروهای داخلی بتوانند در بازار رقابتی با مشابه خارجی خود رقابت کنند، اما در حال حاضر این طور نیست و خودروهای داخلی توان رقابت در بازارهای بین المللی را ندارند.

وی اظهارداشت: در شرایطی که خودروهای ساخت داخل توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را ندارند، بنابراین هرگونه افزایش قیمت در این محصولات باعث رکود بیشتر بازار شده و کمکی به برون رفت از اوضاع آشفته بوجود آمده در بازار خودروهای ساخت داخل نمی کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: با توجه به اوضاع آشفته ای که در بازار خودروهای ساخت داخل وجود دارد، بنابراین افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل نه تنها کمکی به بهبود فضای کسب و کار نمی کند، بلکه باعث رکود بیشتر در این بازار شده و خودروهای زیر ۱۰ میلیون تومان به ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان افزایش یافته که با این اوصاف اقشار متوسط به پایین نیز قدرت خرید این خودروها را ندارند.

این نماینده مجلس نهم، تأکید کرد: با وجود مشکلاتی که در بازار خودروهای ساخت داخل وجود دارد، اوضاع بوجود آمده از قبل قابل پیش بینی بود و دولت نیز باید برای آن ها راهکارهای منطقی در پیش می گرفت.

نماینده مردم بیجار در مجلس، اظهارداشت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی در این زمینه به این مباحث وارد شده و علل آنرا در جلسات بعدی کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد داد.

بیاتیان افزود: افزایش قیمت خودروهای کمتر از ۱۰ میلیون تومان به حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان، قدرت خرید اقشار متوسط به پایین جامعه را کاهش داده و به نوعی این خودروها از سبد خرید خانوار خارج شده است که این مسئله به ضرر تولید ملی بوده و در آینده لطمات جبران ناپذیری بر پیکره صنعت خودروسازی کشور وار خواهد کرد.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان یادآور شد: قیمت خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی بسیار بالاست و همین موضوع موجب شده که صادرات خودروهای تولید داخل فاقد توجیه اقتصادی باشد زیرا جایی برای رقابت در بازارهای جهانی باقی نمی گذارد.


دنیای خودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.