واشنگتن پست: جان کری، وزیر دفاع و سوزان رایس، وزیر خارجه آمریکا

۲۳ آبان ،

رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد تا از سناتور جان کری بخواهد مسئولیت وزارت دفاع را در کابینه‌اش بپذیرد؛ امری که به نظر می‌رسد یک جابجایی تازه در تیم امنیت ملی آمریکا از جمله جایگزینی رئیس سابق سیا باشد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، با وجود اینکه جان کری، سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست به دنبال پست وزارت امور خارجه است، اما مقام‌های ارشد در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کردند که پست وزارت امور خارجه تنها برای سوزان رایس، سفیر کنونی آمریکا در سازمان ملل مناسب است.

جان برنان، مشاور برنامه مقابله با تروریسم اوباما نیز در صورتی که بخواهد برای پست ریاست سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) انتخاب می‌شود و در صورتی هم که بخواهد کابینه را ترک کند مایکل مورل، رئیس موقت سیا ریاست این سازمان را برعهده می‌گیرد.

مقام‌های دولت آمریکا همچنین به این نکته اشاره کردند که مذاکرات کاخ سفید همچنان در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز تصمیم اتخاذ نشده است.

استعفای دیوید پترائوس، از سمت ریاست سیا پس از افشای رابطه غیراخلاقی‌اش با نویسنده بیوگرافی‌ خود، بیش از پیش معمای پیچیده تامین امنیت ملی و مسائل دیپلماتیک را برای اوباما که توانسته در سمت خود به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا ابقا شود، پیچیده و بغرنج کرده است.

این روند همچنین وقتی پیچیده‌تر شد که به کنگره آمریکا اعلام نکردند پترائوس به سبب حمله ماه سپتامبر به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی در اداره پلیس فدرال آمریکا (اف‌.بی‌.آی) مورد بازجویی قرار گرفته است.

این در حالیست که سوزان رایس نیز در پی حمله ماه سپتامبر به کنسولگری آمریکا در بنغازی که منجر به کشته شدن کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا و سه تن دیگر شد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و قرار بود از سمت خود برکنار شود.

سناتور جمهوری‌خواه “لیندسی گراهام” از ایالت کارولینای جنوبی گفت، توصیف رایس چند روز پس از حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی نشان دهنده بی‌کفایتی وی است.

رایس برای به دست آوردن رای اعتماد از سنا برای کسب سمت وزارت امور خارجه به طور حتم به مشکل برمی‌خورد.

با این حال، بسیاری از مقام‌های کاخ سفید می‌گویند که اوباما آماده است تا رایس را برای کسب این سمت به جای هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه کنونی که گفته تنها یک دوره در این سمت می‌ماند، نامزد کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.