واقعه ای ایرانی که امروز در دنیا صدا کرد!

به گزارش ممتازنیوز به نقل از تابناک؛ در پی اعلام دبیر کارگروه مصادیق مجرمانه کشور مبنی بر فیلتر شدن سایت جستجوگر «گوگل» و سرویس پست الکترونیکی آن، سرویس «جی میل» از شب گذشته تاکنون از دسترس خارج شده؛ هرچند دسترسی به سایت گوگل همچنان امکان پذیر است.


با این حال، صرف اعلام این خبر بازتاب بسیار گسترده ای در سطح فضای مجاری و در میان رسانه ها و مطبوعات خارجی داشته است. واکنش هایی که عموماً بر خلاف اعلام رسمی، این اقدام را با ایجاد سرویس «اینترنت ملی» در ایران مرتبط دانسته اند.

خبرگزاری «رویترز» با انتشار این خبر و با اشاره به گمانه زنی های پیشین درباره راه اندازی اینترنت ملی، نوشته ایران قصد دارد شهروندان این کشور را به یک شبکه اینترنت داخلی متصل کند که بنا به اعلام رسمی، تلاشی برای ارتقای امنیت سایبری است. با این حال این خبرگزاری مدعی است از دید ایرانیان، این اقدام می تواند به مثابه ایجاد محدودیت در دسترسی به شبکه جهانی تلقی شود. این خبرگزاری همچنین به بیان پیشینه ای از فیلترینگ در ایران و مصادیق سایت های فیلتر شده پرداخته است.

روزنامه «هافینگتون پست» مطلب خود را با اشاره به دلیل رسمی اعلام شده درباره فیلترینگ گوگل آغاز کرده و نوشته این اقدام واکنشی به ساخت فیلم موهن به پیامبر اسلام معرفی شده است. هافینگتون پست همچنین با اشاره به تهدیدات سایبری انجام شده علیه ایران، به ویژه ویروس های «استاکس نت» و «فلیم»، به موضوع تلاش ایران برای امنیت سایبری نیز اشاره کرده؛ اما در نهایت این روزنامه نیز به آنچه «تهدیدهای موجود درباره ایجاد اینترنت داخلی» دانسته، پرداخته است.

روزنامه «گاردین» نیز در مطلب خود به اظهارات عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه مصادیق مجرمانه اشاره کرده که گفته بود فیلترینگ گوگل و جی میل، در پی درخواست های مکرر مردمی مبنی بر فیلتر شدن آن ها انجام پذیرفته است. این روزنامه اشاره کرده که بر طبق گزارش ها، سایت گوگل همچنان در ایران قابل دسترسی است، اما جی میل از دسترس خارج شده است. گاردین نیز به همزمانی این اقدام با بالا گرفتن مباحث در خصوص ایجاد اینترنت ملی در ایران اشاره کرده است.

روزنامه هندی «تایمز هند»، «هندوستان تایمز» و «هندو» نیز به این خبر پرداخته اند. تایمز هند خبر رویترز را بازنشر کرده و مواردی را نیز به آن افزوده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.