واکنش سینماگران ایرانی به کشتار مسلمانان میانمار

واکنش سینماگران ایرانی به کشتار مسلمانان میانمار

جام جم آنلاین: جمعی از کارگردانان سینمای ایران با محکوم کردن جنایتی که‌ این روزها در میانمار جریان دارد به کشتار بیرحمانه مسلمانان میانمار واکنش نشان دادند.

خشونت‌های جدید علیه مسلمانان میانمار در ایالت راخین بعد از کشته‌شدن ۱۱ مسلمان بی‌گناه توسط ارتش این کشور در می ۲۰۱۲ و حمله یک گروه بودائیان به اتوبوس حامل مسلمانان و کشته‌شدن یک بودایی در پاسخ به این حمله آغاز شد.

به دنبال آغاز درگیری‌ها در غرب میانمار، بودایی‌ها با حمله به مناطق مسلمان‌نشین بیش از ۲۰۰۰ منزل مسکونی متعلق به مسلمانان را به آتش کشیدند و بیش از یکصد هزار نفر را آواره و بی‌خانمان کردند.

سکوت مجامع غربی و وظیفه اطلاع‌رسانی در سینما

جمال شورجه، کارگردان سینما با بیان این که امروز مسلمانان جهان باید فریاد برآورند به فارس گفت: با شنیدن این خبر یاد فرمایشات مقام معظم رهبری افتادم؛ ایشان فرمودند هر کجا ظلم و ستمی صورت می‌گیرد، وظیفه مسلمانان است که فریاد برآورند و این مظلومیت را به گوش جهانیان برسانند، این وظیفه ما مسلمانان است.

کارگردان «۳۳ روز» ادامه داد: وقتی مجامع غربی در این زمینه سکوت کرده‌اند، نشان می‌دهد که این کار جزو منافع‌شان به حساب می‌آید.

شورجه ادامه داد: بالاخره ما فیلمسازان، نشانه‌شناس هستیم و از طریق نشانه می‌توان به عمق فاجعه و نگاه پلید مردم بودا پی برد.

اقدام غیرانسانی و وحشتناک در میانمار

انسیه شاه‌حسینی، دیگر کارگردان سینمای ایران هم در این زمینه گفت: اقدامی که این روزها در میانمار رخ داده است خیلی وحشتناک و غیرانسانی است.

کارگردان «زیباتر از زندگی» و «پنالتی» افزود: به نظر من هنرمندان شاخک‌های حسی قوی دارند و باید نسبت به این فاجعه سریعاً واکنش نشان دهند.

حبیب‌الله بهمنی، از کارگردانان پرکار سینمای انقلاب هم گفت: این حرکت را باید محکوم کرد و وظیفه همه ما است که ظلم را از جامعه ریشه‌کن کنیم.

کارگردان «سیب و سلما» در ادامه افزود: در این زمینه سینمای ما هم مسئولیت سنگینی بر‌عهده دارد و می‌توان با ساختن آثار قوی و موثر جلوی این حرکت ویران‌کننده و مخرب را گرفت. بهمنی تصریح کرد: به جای این که دنبال پول و شهرت باشیم باید به داد این مردم برسیم و از طریق سینما مردم جهان را آگاه سازیم.

پرویز شیخ‌طادی هم با اشاره به لزوم فعالیت جمعی در این باره اظهار کرد: سینمای ما در داخل و خارج از کشور در این زمینه خوب کار نکرده است و متاسفانه بر سر کوچک‌ترین و جزئی‌ترین مسائل امروز در حال دعواها هستیم، در حالی که در گوشه و کنار جهان جنایت‌های زیادی در جریان است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.