واکنش های انتقادی به اظهارات بحث برانگیز رییس جمهوری آلمان در مورد اسلام

‘یوآخیم گاوک’رییس جمهوری آلمان که روز ۲۸ ماه مه (۷ خرداد) برای یک دیدار چهار روزه به سرزمین های اشغالی سفر کرده است،قبل از این سفر، مصاحبه ای با هفته نامه ‘سایت’ انجام داده که این نشریه که روز گذشته ( پنجشنبه ) اقدام به انتشار آن کرد.

گاوک در این مصاحبه،این واقعیت تاریخی را که اسلام در آلمان ریشه دارد،انکار کرده و گفته است شرایط کسانی که این سوال برایشان مطرح است که اسلام چه نقشی در اروپا داشته را درک می کند.

بیان این اظهارات از سوی رییس جمهوری آلمان که یک کشیش بازنشسته پروتستان است، موج اعتراض در میان جامعه مسلمانان و سیاستمداران مسلمان این کشور را به راه انداخت.

در همین رابطه ‘ ایمان ماتزیک’ رییس شورای مرکزی مسلمانان آلمان به عنوان یکی از چهار گروه بزرگ مسلمانان این کشور، گفت: کاملا واضع است که اروپا یک ریشه اسلامی و دینی دارد و گاوک از این واقعیت تاریخی بی اطلاع است.

ماتزیک، اشخاصی که این واقعیت تاریخی را انکار می کنند ، تحریف کنندگان تاریخ معرفی کرد و به آنها توصیه کرد که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند و دست از انکار واقعیات تاریخی بردارند.

اظهارات ماتزیک از سوی ‘کنان کولات’ رییس جامعه ترک های مسلمان آلمان نیز مورد تایید قرار گرفت و وی در همین راستا به رییس جمهوری آلمان توصیه کرد که تا می تواند کتاب های تاریخ بخواند.

کولات تاکید کرد: اسلام جزئی از تاریخ اروپا و آلمان است و در بین تاریخ دانها هیچ شکی و شبهه ای درمورد این مسئله وجود ندارد.

در عین حال رییس حزب سبزهای آلمان،’جم اوزدمیر’ نیز در واکنش به اظهارات رییس جمهوری آلمان، این سخنان را غیر قابل قبول خواند و افزود: این که بین اسلام و مسلمانان تفاوت قائل شویم، به هیچ عنوان برای من قابل فهم نیست. زیرا اسلام و معتقدان آن در واقع یک واقعیت غیر قابل انکار هستند.

اوزدمیر گفت: اگر آقای گاوک مسلمانان را جزئی از آلمان می داند، پس به طور طبیعی باید این واقعیت را بپذیرد که خود اسلام نیز بخشی از آلمان است و نمی توان آن را انکار کرد.

وی خاطرنشان کرد: از دهه ۶۰ مسلمانان به آلمان مهاجرت کردند و در کنار زبان و فرهنگ خود، دین اسلام را نیز به این کشور آوردند، پس هیچ شکی وجود ندارد که اسلام جزئی از کشور ما است.

اوزدمیر در همین رابطه به سخنان ‘وولفگانگ شوئبله’ وزیر کشور وقت و وزیر دارایی فعلی آلمان اشاره کرد که در سال ۲۰۰۶ اسلام را جزئی از کشورش دانسته بود.

یوآخیم گاوک در مصاحبه با هفته نامه سایت، همچنین اظهارات رییس جمهوری سابق آلمان ‘کریستیان وولف’ در اکتبر سال ۲۰۱۲ همزمان با روز ملی آلمان که اسلام را جزئی از این کشور خوانده بود، رد کرده است.

اظهارات وولف در آن سال با اعتراض و مخالفت گروه های محافظه کار و راست افراطی آلمان مواجه شد.

کاوگ در اظهار نظری عجیب، به نشریه سایت،گفت: اگر من به جای وولف بودم، نه اسلام، بلکه مسلمانان را جزئی از آلمان معرفی می کردم.

رییس جمهوری آلمان که از روز ۲۸ ماه مه به سرزمین های اشغالی سفر کرده است، در دیدار چهار روزه خود نسبت به جنایات صهیونیست ها و کشتار مردم بی دفاع فلسطین سکوت اختیار کرده و هیچ سخنی بر زبان نیاورده است.

فلسطینی ها قبل از سفر از گاوک خواسته بودند که در دیدار از سرزمین های اشغالی و گفت و گو با مقامات رژیم صهیونیستی این جنایات را محکوم کرده و از آنها توضیح بخواهد که وی در پاسخ به این درخواست تنها به بیان این جمله بسنده کرد که،’من رییس دولت آلمان نیستم’.

اروپام** ۲۰۵۱** ۱۷۹۱**‌۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۲۴۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.