واکنش وزیر ارشاد به اظهارات فرمانده ناجا

ایسنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در پشت صحنه‌ی عرضه‌ی کتاب‌های غیرمجاز سازمان‌دهی وجود دارد، گفت: تقاضا داریم یک کار اطلاعاتی صورت بگیرد و نیروی انتظامی هم در این زمینه همکاری کند.

سیدمحمد حسینی درباره‌ اظهارات سردار احمدی‌مقدم (فرمانده‌ی نیروی انتظامی) مبنی بر برخورد قاطع پلیس با خرید و فروش کتاب‌های غیرمجاز، گفت: ما در یکی از جلساتی که در شورای فرهنگی داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم که در بعضی از سفره‌هایی که در میدان انقلاب و دیگر جاها پخش می‌شود، کتاب‌هایی هست که مجوز ندارد؛ کتاب‌هایی هست که غیرقانونی تکثیر شده؛ حالا چه در خارج از کشور و چه در داخل کشور چاپ شده‌اند و این وظیفه‌ی نیروی انتظامی است که با این موارد برخورد کند؛ زیرا برخی این را به حساب وزارت ارشاد می‌گذارند؛ در حالی که ما نقشی نداریم.
 
او افزود: ما می‌توانیم به آن‌ها کمک فکری کنیم، موارد را شناسایی و به آن‌ها معرفی کنیم؛ اما ما وظیفه‌ جمع کردن این‌جور آثار را نداریم و این برعهده‌ی نیروی انتظامی است.
 
وزیر ارشاد همچنین تأکید کرد:‌ کتاب نباید به صورت غیرقانونی در کشور توزیع شود و افراد باید پایبند باشند. گاهی اوقات ممکن است این تصور به وجود بیاید که فردی تعدادی کتاب داشته و یا از شخصی خریده و دارد آن‌ها را ارائه می‌دهد؛ ولی ما فهمیدیم که افرادی دارند به صورت سازمان‌دهی‌شده از طریق همین افرادی که دارند دست‌فروشی انجام می‌دهند، افکار و اندیشه و کتاب‌های‌شان را در اختیار همه قرار می‌دهند و مردم هم فکر می‌کنند این‌ها قانونی است؛ چون دارد در منظر مردم ارائه می‌شود؛ لذا ما این را در شورای فرهنگ عمومی تذکر دادیم و نیروی انتظامی هم پذیرفت که این مسأله را پی‌گیری کند؛ چون مانند بعضی از متکدیانی که در سطح شهر وجود دارند و به نظر می‌رسد فردی عمل می‌کنند؛ اما عده‌ای آن‌ها را در جاهای مختلف می‌چینند، در بحث کتاب هم مشاهده شده کتاب‌های غیرقانونی که در کشور منتشر می‌شوند، یک سازمان‌دهی پشت صحنه دارند که ما تقاضا داریم یک کار اطلاعاتی صورت بگیرد و نیروی انتظامی هم با آن‌ها همکاری کند.
 
حسینی گفت: این وظیفه‌ی ناجاست که این موارد خلاف قانون را جمع‌آوری کند؛ مانند نوارها و سی‌دهی‌های مبتذل که وظیفه‌ی برخورد و جمع‌آوری‌ آن‌ها با نیروی انتظامی است. ما هم برای مسأله‌ی صیانت از آثار فرهنگی ـ هنری ستادی داریم؛ ولی ما در نهایت اطلاع‌رسانی می‌کنیم که در جایی دارد سی‌دی غیر مجاز تولید یا تکثیر می‌شود و وظیفه‌ی برخورد با نیروی انتظامی است.
 
او همچنین عنوان کرد: ما اگر از این موضوع اطلاع پیدا کنیم، حتما این را اطلاع می‌دهیم؛ اما وظیفه‌ی ذاتی خود ناجاست که با هر کالای غیرمجازی که در کشور می‌خواهد توزیع شود، مقابله کند.
 
سردار اسماعیل احمدی مقدم ـ فرمانده‌ی نیروی انتظامی ـ روز گذشته (۹ تیر) در گفت‌وگویی، از برخورد قاطع پلیس با فروشندگان کتاب‌های غیرمجاز خبر داد و با بیان این‌که خرید و فروش کتاب‌های غیرمجاز ممنوع است، گفت: برخی از این کتاب‌های اشاعه فساد هم می‌دهند و طبیعی است که نیروی انتظامی با این موارد با جدیت برخورد می‌کند.
 
فرمانده ناجا ضمن انتقاد از حوزه چاپ و نشر، اظهار کرد: متأسفانه می‌بینیم در این حوزه دقت زیادی صورت نمی‌گیرد و در لابه‌لا، برخی موارد نامطلوب نیز در حوزه چاپ و نشر دیده می‌شود.
 
احمدی‌مقدم ادامه داد: در بحث کپی، زیراکس و …، کتاب‌هایی که غیر مجازند و اشاعه فساد می‌دهند، پلیس قطعا وارد شده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.
 
به گفته او، برای برخورد با این موارد هیچ‌گونه خلأ قانونی وجود ندارد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.