والدین معتاد عامل ۸۰ درصد کودک آزاری ها

۰۴م آذر ،
ممتاز نیوز : کودک آزاری از جرایمی است که قلب هر آدمی را به درد می آورد بطوریکه ۸۰ درصد این عمل نابخشودنی از سوی والدین معتاد صورت می گیرد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ابتکار ؛ کودکان از آسیب پذیرترین گروههایی می باشند که والدین معتاد ، بر اثر اختلالات و فشارهای عصبی ناشی از دسترسی و مصرف مواد مخدر ، هر عمل خطرناکی را مانند خفگی،سوزاندن بدن بوسیله سیگار، شکستگی استخوان ها،آسیب دیدگی شنوایی و بینایی، شکستن دندان، مشکلات حسی و سایر موارد را بر روی آنان انجام می دهند.سازمان پزشکی قانونی در سال قبل اعلام کرد که موارد کودک آزاری افزایش یافته و پدران با ۵/۴۸ درصد و مادران با ۸/۲۳ درصد ، کودکان را تحت آزارهای جسمانی قرار می دهند.بر اساس این گزارش ، در سال قبل هر ماه به طور میانگین یک کودک آزاری شدید رخ داد که منجر به بستری و در بعضی موارد فوت کودک شده بود.

باربد، سه ساله، هانیه ، پارسا چهار ساله و علی ۹ ساله از جمله کودکانی بودند که توسط والدین معتاد خود تحت آزار جسمانی قرار گرفتند. بررسیهای میدانی در کشور نشان می دهد، در مقابل یک مورد کودک آزاری که آشکار می گردد، حداقل ۲۰ مورد دیگر پنهان می ماند.تحقیقات نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد کودک آزاری ها در محیط خانه اتفاق می افتد و ۸۰ درصد کودک آزاریها توسط والدین معتاد صورت می گیرد. مجید ابهری متخصص علوم و اعصاب، آسیب شناس در این زمینه می گوید:درصد بالایی از فرد آزاد دهنده ، گرفتار اعتیاد بوده که این آسیب نیز مجموعه ای از ناهنجاریهای روحی و رفتاری است. وی ادامه می دهد: میزان کودک آزاری در کودکانی که سرپرست معتاد دارند ،بیشتر است به ویژه در معتادانی که مواد محرک استفاده می کنند زمینه های بروز پرخاشگری و خشونت بیشتر گزارش شده است.

این آسیب شناس با بیان اینکه کودک آزاری با ضعف عزت به نفس همبستگی دارد، اظهار می دارد: کودکی که مورد آزار قرار گرفته ، احساس حقارت و بی ارزشی می کند و از جمله عوارض رفتاری و روانی کودک آزاری، ایجاد اختلال در رشد آنان است. وی تصریح می کند: این کودکان، رشد عاطفی، اخلاقی و تحصیلی ضعیف تری را تجربه می کنند، معمولا در روابط اجتماعی با همتایان خود مشکل دارند، نسبت به بزرگسالان بی اعتماد می باشند و همواره احساس ناامنی می کنند. این آسیب شناس می افزاید: والدینی معتاد که از فقر مالی رنج می برند، فرزندانشان را به گدایی برای تهیه مواد مخدر خود مجبور می کنند یا حتی گاهی موارد این معصومان را برای کسب مواد مخدر به خانواده های دیگر واگذار می کنند.ابهری ادامه می دهد: این اشخاص زمانی که با کمبود مواد مخدر روبرو می شوند برای آرام کردن درد خود ، اقدام به آزار کودک می کنند .

 وی تصریح می کند :فرزندانی متعلق به خانواده های پرجمعیت وجودشان برای اعضای خانواده فراموش شده است و بسیار راحت این کودکان مورد آزار دیگران بخصوص اشخاصی که مشکل شخصیتی دارند یا معتاد می باشند، قرار می گیرند. وی گفت : اگرچه همه نگاه ها در کشورمان به عملکرد نهاد های مسوول در هنگام وقوع بزه خیره شده اما با پیشگیری از عوامل ایجاد بحران های روحی، اجتماعی و فرهنگی می توان ریشه بسیاری از ناملایماتی چون کودک آزاری را در جامعه از میان برد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.