وام شهریه دانشجویان در سال ۹۳ صد میلیارد تومان است

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا- وام شهریه دانشجویی سال ۹۳ در لایحه بودجه پیشنهادی دولت صد میلیارد تومان است.
به گزارش خبرگزاری آریا، کیوان مرادیان در نشست خبری به ارائه گزارشی از آخرین وضع رفاهی و تحصیلی دانشجویان پرداخت و افزود:‌ وام شهریه در سال ۹۱ در لایحه بودجه دولت ۱۷۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۲ این رقم به ۱۳۵ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.
وی گفت: این رقم در لایحه پیشنهادی دولت برای سال ۹۳ نیز به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
رییس صندوق رفاه دانشجویان با بیان اینکه وام شهریه یکی از نیازهای جدی دانشجویان و اولویت‌ اول برای هدایت منابع صندوق است افزود: این کاهش وام در شرایطی است که در سال قبل ۷۳ میلیارد تومان از این اعتبارات به صندوق تخصیص پیدا نکرد و این موضوع مشکلات را مضاعف ‌کرد که امیدواریم این رقم در صحن مجلس در زمان تصویب بودجه جبران شود.
وی گفت: البته مجلس در سال قبل اقدام حمایتی خوبی انجام داد و تدابیر خوبی برای بودجه اتخاذ شده است اما انتظارات ما بیش از این است.
مرادیان افزود: امیدواریم با حمایت‌های تکمیلی مجلس روند رو به رشد صندوق را حفظ کنیم تا وعده‌ ای که برای خودکفایی صندوق و حداقل استفاده از منابع دولتی تا سال ۹۵ داده بودیم ، محقق شود .
وی اضافه کرد: البته مجلس پیشنهاد داده است وام های اعطایی به دانشجویان به جای واریز در خزانه دوباره به صندوق برگردد و جزء موجودی صندوق محسوب شود که بیش از صد نماینده از این روند حمایت کرده اند و امیدواریم با این روند بخشی از مشکلات رفاهی دانشجویان برطرف شود.
مرادیان در ادامه با بیان اینکه امیدواریم امسال گام های جدی تری برداریم و ظرفیت اعطای تسهیلات را به دانشجویان صددرصد افزایش دهیم گفت: البته باید این موضوع را در نظر گرفت که وام اعطایی به دانشجویان ، وام نیست و یک نوع کمک بلاعوض است و دانشجویان ۹ ماه بعد از فارغ التحصیلی طی ۶۰ قسط این تسهیلات اعطایی را بازپرداخت می کنند.
وی افزود:‌ البته اعطای تسهیلات صرفاً به دانشجویان نیازمند است که هزینه تحصیل خود را نمی توانند بپردازند و تلاش داریم تعداد تسهیلات پرداختی را بالا ببریم و امیدواریم تا سال ۹۵ به این جایگاه برسیم.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه گفت:‌ ما به شدت نگران بودیم در اثر فشار های ناشی از تحریم نتوانیم این تسهیلات را به دانشجویان اعطا کنیم ، بنابر این از دو سال پیش کمیته مقابله با تحریم را در صندوق رفاه دانشجویان تشکیل دادیم و در این کمیته راهکارهای مناسب را پیش بینی کردیم و اجازه ندادیم این فشارها به دانشجویان تحمیل شود.
دانشجویان تنها ۱۵ درصد از کل سهم بیمه را پرداخت می‌کنند
رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: براساس تفاهمنامه منعقد شده ،دانشجویان تنها ۱۵ درصد از کل سهم بیمه را پرداخت می‌کنند که این مقدار در ماه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان و سالیانه کمتر از ۳۰ هزار تومان است.
 مرادیان  افزود: ما در سال ۹۰ ، صد و هشتاد و شش میلیارد تومان انواع تسهیلات را به دانشجویان دانشگاه ها دادیم که در سال ۹۱ این مقدار ۲۷۰ میلیارد تومان رسید که براساس برنامه ریزی هایی که کردیم به تمام تعهدات خود عمل کردیم.
وی ادامه داد: ما البته در این دو سال پیش بینی منابع استراتژیک را در صندوق انجام دادیم که بخش اعظمی از کمبود منابع بویژه آن ۷۳ میلیارد تومانی که در سال ۹۱ کاهش پیدا کرده بود از این منابع تأمین شد
وی ادامه داد: یکی از جاهایی که کمبود منابع از ان تأمین می شود ذخایر راهبردی است که از منابع آن بهره برداری می کنیم.
رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در ادامه به اجرایی شدن طرح بیمه سلامت دانشجویان از بهمن امسال اشاره کرد و گفت: همه دانشجویان برای ثبت نام و انتخاب واحد در ترم آینده و همچنین استفاده از خوابگاه و تسهیلات صندوق رفاه باید بیمه سلامت داشته باشند.
وی ادامه داد : اما با این وجود اگر حتی دانشجویی این مقدار را هم نداشته باشد ما در قالب اعطای تسهیلات کمک خواهیم کرد تا هیچ بهانه و راه فراری وجود نداشته باشد.
مرادیان همچنین دربارهٔ بیمه تکمیلی دانشجویان گفت: قصد داریم این بیمه را به گونه ‌ای مدیریت کنیم که به صورت نیمه اجباری شود.
وی با بیان اینکه برای ترم بهمن هیچگونه افزایش قیمت در بحث اجاره بهای خوابگاه‌ها و تغذیه نخواهیم داشت افزود: همچنین دانشجویان متاهلی که قرار است دولت به آنها سبد کالا بدهد، باید
تا ۲۱ دی به سایت صندوق رفاه مراجعه و مشخصات اولیه را در اختیار ما قرار دهند که برای معاونت برنامه ریزی ارسال کنیم.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.