وام ۳۵ میلیونی مسکن باری از دوش متقاضیان بر نمی‌دارد

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/وام ۳۵ میلیونی مسکن تاثیر چندانی بر افزایش قدرت خرید متقاضیان ندارد و باری از دوش متقاضیان واقعی برنمی‌دارد.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) محمود جهانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به افزایش مبلغ وام مسکن به ۳۵ میلیون تومان و تاثیر آن بر بازار اظهار کرد: این وام‌ها بیشتر جنبه روانی بر بازار دارد.

به گفته وی افزایش سقف تسهیلات مسکن تاثیری در رونق بازار و افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت و با توجه به رونق بورس، این اقدام دولت سبب هجوم سرمایه‌های حقیقی و حقوقی به بازار مسکن و به تبع آن سوداگری ‌نمی‌شود.

جهانی با بیان اینکه از اتخاذ هرگونه سیاست تحریک تقاضا همچون پرداخت تسهیلات خرید مسکن یا فروش اقساطی تسهیلات پرداخت شده، اجتناب شده است،‌ گفت: مدت زمان بسیاری است که این گونه تسهیلات برای بانک‌های تجاری ممنوع و صرفا محدود به سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن شده است که آن نیز با ضوابط و دوره‌های انتظار سپرده‌گذاری و محدودیت سقف تسهیلات که هیچ‌گاه از ۲۰ الی ۴۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی کوچک و ارزان‌قیمت فراتر نرفته است.

این کارشناس تاکید کرد: این وام ها به صورت عمومی تاثیر چندانی بر افزایش قدرت خرید متقاضیان نداشته و باری نیز از دوش متقاضیان واقعی مسکن کم نمی‌کند.

وی خاطر نشان کرد: این درحالیست که بعضی بر این باورند تسهیلات خرید، زمینه پیشی گرفتن تقاضا از عرضه مسکن را فراهم می‌کند و بازار را از تعادل خارج می‌کند و سبب افزایش قیمت مسکن می‌شود.

جهانی افزود: در این گونه موارد سیاست‌های طرف تقاضا و سیاست‌های طرف عرضه، دو جزو تفکیک‌ناپذیر یکدیگر می باشند و به مثابه دو روی یک سکه عمل می‌کنند که اساسا نمی‌توان سیاست‌های حمایت از تولید را به صورت یک‌طرفه بدون آنکه فکری برای افزایش تقاضای موثر داشت،‌ پیش برد.

وی اظهار کرد: افزایش وام مسکن بیشتر جنبه روانی افزایش قیمت دارد و به طور طبیعی متقاضیان آن چندان بر بازار مسکن تاثیرگذار نخواهند بود.

به گفته این کارشناس افزایش وام مسکن به ۳۵ میلیون تومان بازار مسکن را تحریک نمی‌کند و بیشترین تاثیر آن جنبه روانی افزایش قیمت‌هاست.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.