وایتکس به شیرهای سنتی اضافه می‌شود نه صنعتی


وایتکس به شیرهای سنتی اضافه می‌شود نه صنعتی

۱۳:۴۹ (یکشنبه ۲۱ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

وایتکس به شیرهای تولید داخل اضافه می‌شود؟! این سوالی است که امروز ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. آیا مایعی که مصرف آن برای سلامتی بدن ضروری است، آلوده به پاک‌کننده‌ای است که برای از بین بردن میکروبها از آن استفاده می‌شود؟

 اضافه کردن وایتکس به شیر موضوع چندان تازه‌ای در افکار عمومی نبوده و بارها و بارها به صورت شایعه در رسانه‌ها مطرح شده است. با این وجود اخیرا مدیرعامل یکی از شرکتهای معتبر صنایع لبنی، اضافه شدن وایتکس به شیر را تائید کرد که این اظهارنظر موجی از نگرانی را در بین مردم درباره استاندارد و کیفیت شیر و لبنیات تولید داخل به وجود آورده است.

با وجودی که دبیر انجمن صنایع لبنی بعدا تلاش کرد افزودن وایتکس به شیر خام را تکذیب کند، اما به نظر می‌رسد افکار عمومی هنوز در این باره قانع نشده؛ به طوری که تلویزیون نیز در چند برنامه تاکنون به بررسی موضوع فوق پرداخته است.

آیا واقعا وایتکس به شیر تولیدی در کشورمان اضافه می‌شود؟

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غیرفلزی، غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایسنا می‌گوید: “تمام واحدهای صنعتی تولید شیرخام تحت نظارت و کنترل سازمان استاندارد هستند و تستی تحت عنوان بازدارنده میکروبی در این واحدها انجام می‌شود که عملا امکان استفاده از وایتکس را در تولید شیرخام در این واحدها از بین می‌برد.”

غلامرضا امینی می‌افزاید: ” تاکنون شکایتی از واحدهای صنعتی تولید شیر به دلیل استفاده از وایتکس نشده و سابقه‌ای هم در این زمینه وجود ندارد.”

او در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا سازمان استاندارد روی عملکرد واحدهای سنتی تولید شیر نیز نظارت می‌کند؟ می‌گوید: “واحدهای سنتی تولید شیر تحت نظارت ما نبوده و کنترل آنها بر عهده دستگاههای دیگر مانند وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است.”

در همین حال یک کارشناس استاندارد مواد غذایی با تائید خبر افزودن وایتکس به شیر به ایسنا گفت: “البته این کار در واحدهای سنتی تولید شیرخام انجام می‌شود که مسئولیت نظارت بر آنها بر عهده وزارت بهداشت است نه سازمان استاندارد.”

وی توضیح داد: “طی دو سال اخیر تستی تحت عنوان مواد بازدارنده میکروبی در واحدهای بزرگ و صنعتی تولید شیرخام انجام می‌شود که با این تست دیگر امکان استفاده از وایتکس در تولید شیر وجود ندارد؛ اما چنین تستی در واحدهای سنتی تولید شیر وجود ندارد.”

به گفته او شیرهایی که از کارخانه‌های بزرگ به دلیل مشکل‌دار بودن مرجوع می‌شوند، به چرخه تولید لبنیات محلی بازگشته و به این ترتیب وارد بازار می‌شوند.

این کارشناس استاندارد مواد غذایی خاطرنشان کرد: “براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه حدود ۹٫۵ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود که از این مقدار هفت میلیون تن مربوط به واحدهای صنعتی و ۲٫۵ میلیون تن مربوط به واحدهای سنتی می‌شود.”

او با بیان این‌که شیر سنتی از اجرای قانون ارتقای کیفیت مستثنی شده است، عنوان کرد: “کل فرایند تولید شیر باید در زنجیره سرد باشد و هیچ افزودنی نیز نباید به شیر زده شود، اما متاسفانه هم‌اکنون در واحدهای سنتی به منظور افزایش نگهدارندگی بعضا به شیر وایتکس افزوده می‌شود.”

.

.

.

.

.

.ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.