واکاوی چالش های منطقه اقتصادی چهارمحال و بختیاری

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی در چهارمحال و بختیاری با وجود گذشت چندین سال از تصویب آن با برخی مشکلات روبرو شده و هنوز زیرساخت های اولیه آن آماده نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری قرار است در بیش از هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین های شهر فرخشهر در شهرستان شهرکرد ایجاد شود که قطعه نخست آن در ۴۳۰ هکتار طراحی شده و آماده واگذاری است.

استاندار چهارمحال و بختیاری می گوید: پس از اخذ مجوزهای لازم، زمین مورد نظر قطعه نخست منطقه ویژه اقتصادی این استان در آینده ای نزدیک به سرمایه گذار واگذار می شود.

 سلیمانی در نشست بررسی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری می افزاید: طراحی ۶۸۰ هکتار زمین قطعه دوم منطقه ویژه اقتصادی هم همزمان با واگذاری قطعه نخست این منطقه آغاز خواهد شد.

وی به جابجایی مسیر راه آهن این استان که در زمان اجرا از منطقه ویژه اقتصادی می گذرد، اشاره و اضافه می کند: جابجایی راه آهن از زمین های منطقه ویژه اقتصادی به مجاورت آن با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی استان درحال انجام است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری هم می گوید: این منطقه اقتصادی سهم صادرات را در این استان افزایش می دهد و تحول عظیمی در رونق اقتصادی استان ایجاد خواهد کرد.  

 پودش می افزاید: منطقه ویژه اقتصادی امکان حضور استان را به بازارهای بین المللی آسان می کند و این منطقه فارغ از مشکلات، موانع و محدودیت های داخلی می تواند راه را برای توسعه صادرات استان بگشاید.

کارشناس منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تخصیص آب به این منطقه باید با هماهنگی وزارت نیرو صورت گیرد، می گوید: به دلیل نبود آب و صادر نشدن مجوز تخصیص موقت آب، عملاً ساخت و ساز در این طرح راکد مانده است.

 مظفری با بیان اینکه موانع واگذاری زمین و امور حقوقی آن با پیگیری مسئولان مربوط به تازگی رفع و برق مورد نیاز هم تامین شده است، می افزاید: اما دستگاه های حفاری چاه آب در انتظار کسب مجوز از وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای استان برای تخصیص موقت آب است .

وی مشخص نبودن مسیر راه آهن استان چهارمحال و بختیاری را یکی دیگر از موانع اجرای عملیات و حصارکشی منطقه ویژه اقتصادی بیان و اضافه می کند: در طرح پیشین اجرای راه آهن، مسیر ریل آهن از وسط منطقه ویژه اقتصادی عبور می کرد که با وجود پیگیری ها و مکاتبات فراوان هنوز نقشه مسیر جدید راه آهن استان مشخص نشده است.

این کارشناس منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری با بیان دیدگاه های برخی مسئولان اقتصادی کشور در زمینه اقتصادی نبودن فعالیت برخی گمرک ها به ویژه گمرک چهارمحال و بختیاری و بررسی برای تعطیلی آن در آینده نزدیک می گوید: برای جلوگیری از این امر مسئولان در تلاشند گمرک استان در کنار گمرک منطقه ویژه استقرار یابد.

اما مدیر گمرک چهارمحال و بختیاری می گوید: در حالی که هیچ گونه امکانات و زیرساخت هایی در منطقه ویژه اقتصادی استان مهیا نشده و هنوز زمین این منطقه هم محصور نشده است، چگونه گمرک می تواند فعالیتی در منطقه ویژه اقتصادی داشته باشد.

 خبیر با اشاره به این که حیات منطقه ویژه اقتصادی وابسته به گمرک است، می افزاید: آماده سازی زیرساخت ها، تامین ساختمان مورد نیاز اداره گمرک و استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و تجاری در منطقه ویژه اقتصادی از وظایف و مسئولیت های مدیریت این منطقه است که در صورت آماده سازی وظایف گمرک شکل می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری هم در خصوص صدور مجوز تخصیص آب به منطقه ویژه اقتصادی این استان می گوید: گزارش وضع منابع آب دشتی که منطقه ویژه اقتصادی قرار است در آن ساخته شود، به وزارت نیرو ارسال شده و با توجه به بیلان منفی آب در این منطقه، بخش عمده آب مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی از تخصیص آب بن به بروجن تأمین خواهد شد که البته هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

 صمدی میزان آب مورد نیاز برای ساخت و ساز در منطقه ویژه اقتصادی را ۳۰ لیتر در ثانیه اعلام می کند و می افزاید: برای به دست آوردن این میزان آب حفر حداقل دو حلقه چاه لازم است که البته ممکن است به آب هم نرسد.

وی بهترین راه حل برای آغاز ساخت و ساز در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری را خرید یا اجاره چاه های موجود در منطقه می داند و می گوید: مسئولان می توانند دو حلقه چاه جهاد کشاورزی استان در منطقه را اجاره و استفاده کنند.

کارشناسان اقتصادی چهارمحال و بختیاری می گویند: مهم ترین مسئله در بررسی های مطالعاتی مناطق ویژه اقتصادی با توجه به تجارب جهانی ، زیرساخت ها و مکان یابی آن است و باید زیرساخت های متناسب با منطقه ویژه اقتصادی فراهم باشد تا آن منطقه به عنوان جغرافیایی با مزیت های شاخص شناخته و در نهایت عملیاتی شود.

به گفته این کارشناسان تاسیس منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری با هدف تولید و بسته بندی کالا، ایجاد اشتغال مولد و کاهش بیکاری، جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی و تکیه بر صادرات غیرنفتی از مهم ترین راهکارهای توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود که نقش ویژه ای در تحرک اقتصاد مناطق کمتر توسعه یافته نظیر این استان خواهد داشت.

انتهای پیام/

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.